Vi föräldrar har tusen ögon - Fem föräldrars upplevelser av Biskopsgården
Abstract
Uppsatsens syfte är att se erfarenheter av ett bostadsområde ur ett
föräldraperspektiv och hur erfarenheten påverkar föräldern i val gällande barnen. Genom att få en
ökad förståelse för hur föräldrarollen påverkas av ens bostadsområde, kan förälderns situation
nyanseras och möjliga problem kan synliggöras.
- Vad har föräldrar för upplevelse av Biskopsgården som bostadsområde?
- Hur upplever föräldrarna relationen mellan boende i Biskopsgården?
- Hur agerar föräldrar utifrån sina erfarenheter av området i frågor gällande sina barn?
Metod och material: Syftet och Frågeställningarna besvaras med hjälp av kvalitativ metod. Genom
en fokusgruppintervju och en enskild intervju, med totalt 5 föräldrar.
Huvudresultat: Föräldrars upplevelser av Biskopsgården präglas av strukturell problematik, såsom
segregation och brister i de lokala skolorna. Man upplever också kriminalitet i området som
problematiskt. Relationer mellan boende är begränsade samtidigt som det finns goda relationer
främst i anslutning till gårdarna. Erfarenheterna av området gör att föräldrarna väljer skolor i andra
stadsdelar. Föräldrarna beskriver en oro och kontroll som kan vara relaterad till kriminalitet och
social utsatthet i området. Man kan se en delning mellan resursstarka och resurssvaga föräldrar som
främst innebär en skillnad i de val man gör kring skolan. Mycket tyder på att föräldrar i
Biskopsgården har en särskild situation på grund av strukturell problematik och kriminalitet i
området.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2015-02-12Author
Choka, Anna
Keywords
Segregation
Föräldrar
Biskopsgården
Bostadsområde
Kollektiv förmåga
Language
swe