Show simple item record

dc.contributor.authorWennerlöf, Malinswe
dc.contributor.authorKarlsson, Lisetteswe
dc.contributor.authorAugustin, Annaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:17:55Z
dc.date.available2007-05-08T13:17:55Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3825
dc.description.abstractSyftet med uppsatsen var att konstruera och utpröva ett alternativt arbetssätt i matematikundervisningen på vår urvalsgrupp. Den undervisning som bedrivs idag varieras inte i tillräckligt hög grad där läroboken har en alltför central roll. Vi undersökte om det kan finnas ett kompletterande arbetssätt som tar avstånd från det enskilda räknandet i matematikboken och som öppnar upp för kommunikation och samspel. Detta ledde till att vi genomförde en så kallad experimentell undersökning där vi använde oss utav flera olika metoder för att få en så omfattande datainsamling som möjligt. De metoder vi valde att använda oss utav var en enkätstudie, testa det kompletterande arbetssättet samt uppföljande elevintervjuer. Resultatet av vår samlade data visade att eleverna hade en positiv syn på ämnet matematik och trivdes med den aktuella matematikundervisningen. Samtidigt uppskattade eleverna vårt arbetssätt och skulle kunna tänka sig att arbeta vidare med det. Våra data visar att eleverna inte är vana att arbeta på det sätt som vårt arbetssätt representerar och vi menar att det behövs fler inslag av detta för att variera den nästintill helt läroboksstyrda matematikundervisningen. Det är av stort värde att man som lärare är medveten om den aktuella forskning som finns angående elever och matematik för att kunna handleda och hjälpa eleverna till att nå de uppsatta målen i läro- och kursplanerna.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectMatematikswe
dc.subjectProblemlösningswe
dc.subjectLustfylld och Kommunikaswe
dc.titleMatematikbanken ­ ett kommunikativt arbetssättswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record