dc.contributor.author | Anderälv, Carina | swe |
dc.contributor.author | Wickstrand, Camilla | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:17:56Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:17:56Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3826 | |
dc.description.abstract | Bakgrund
Vi hade båda två erfarenheter av utomhuspedagogik som vi fått under vår verksamhetsförlagda utbildning. Ingen
av oss hade dock varit med om att ha matematik utomhus. Detta väckte vår nyfikenhet och undran om varför
matematiken inte användes då de var ute.
Syfte
Syftet med vår undersökning var att ta reda på om utomhuspedagogiken har någon plats i vår kommande
matematikundervisning, som verksamma lärare.
Metod
För att samla in underlag till vårt arbete har vi gjort en fallstudie. De metoder vi använt oss av är intervjuer av
en lärare och sex elever, observationer vid tre tillfällen samt en diagnos på eleverna i klassen vi observerat.
Resultat
Vi har utifrån resultatet av vår fallstudie kommit fram till att utomhuspedagogik inte har någon självklar plats i
vår matematikundervisning. Vi anser att om vi väljer att arbeta med matematiken utomhus bör vi tänka på några
punkter. Det första är att endast använda utomhuspedagogiken i matematiken när det gynnar innehållet. Det
måste alltid vara innehållet, och inte arbetsmetoden, som är det centrala i undervisningen. Det är en fördel om
det finns en koppling mellan matematiken inne och ute. Som lärare bör vi medvetet välja uppgifter och arbetssätt
som kan belysa innehållet tydligare för eleverna. Om man är utomhus är det extra viktigt att vi som lärare är
tydliga med uppgiftens syfte. Detta för att eleverna ska få en förståelse för de sammanhang och samband i
innehållet som uppgiften vill förtydliga. Vi anser även att det är viktigt med en uppföljning av det eleverna gjort
på utomhuslektionen, för att de skall få en större behållning. Utomhustillfällena ger goda möjligheter för
eleverna att arbeta i grupp. För att det ska bli givande krävs det att både uppgifterna och elevgrupperingarna
främjar det matematiska samtalet. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Matematik | swe |
dc.subject | utomhuspedagogik | swe |
dc.subject | laborativ matematik | swe |
dc.title | Utomhuspedagogik har den någon plats i vår kommande matematikundervisning? | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |