Show simple item record

dc.contributor.author(Rohman), Anna Holmswe
dc.contributor.authorLenberg, Margaretaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:17:58Z
dc.date.available2007-05-08T13:17:58Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3828
dc.description.abstractBakgrund: Naturvetenskapligt kunnande, framför allt på allmänbildningsnivå har blivit allt viktigare i samhället. Detta har flera orsaker, en är teknikens allt snabbare utveckling och en annan de ökande miljöproblemen som kräver ett kollektivt ställningstagande och gemensamma insatser för att om inte lösas, så åtminstone bromsas. Vi ville undersöka om de intervjuade lärarnas förhållningssätt till naturvetenskap har betydelse för deras didaktiska perspektiv i undervisningen, och vad de ansåg vara naturvetenskaplig allmänbildning. Syfte och Frågeställningar: Vårt syfte var att: Undersöka hur fem lärare tolkar begreppet naturvetenskap som allmänbildning, och deras uppfattning om vilket arbetssätt som ger eleverna denna allmänbildning. · Vad innebär begreppet naturvetenskap för lärarna och hur ser de på naturvetenskaplig allmänbildning? · Vad är integration enligt lärarna, och hur anser de att integration kan påverka elevernas lärande? · Vilka exempel ger lärarna på vardagsföreställningar och hur anser de att man kan utgå från dem i sin undervisning? · Vilka exempel ger lärarna på strategier för att uppnå naturvetenskaplig allmänbildning? Metod och material: Undersökningen byggde på kvalitativa intervjuer med fem olika lärare. Vi valde denna metod framför till exempel enkätundersökning eftersom vi ville få en djupare och mer nyanserad bild av lärarnas uppfattningar i våra frågor. Resultaten av intervjuerna kom sedan att ställas i relation till litteraturen. Resultat: Undersökningen visade att lärarnas förhållningssätt till begreppet naturvetenskap och vad som är naturvetenskaplig allmänbildning varierade. Lärarna ansåg att integration är viktigt, liksom kännedom om elevernas vardagsföreställningar. Att använda ny kunskap i olika sammanhang gav enligt lärarna en djupare förståelse, och en mer bestående kunskap. Lärarna ansåg att den naturvetenskapliga allmänbildningen beror på och följer samhällsutvecklingen. De uttryckte även en uppfattning om att naturvetenskap och samhällsvetenskap bör sättas i relation till varandra för att ge en helhetsförståelse av hållbar utveckling. Betydelse för läraryrket: Man bör som lärare i naturvetenskapliga ämnen reflektera över och analysera begreppet naturvetenskap för att klargöra sitt förhållningssätt till begreppet. Problematisering av naturvetenskapsbegreppet behövs för att undervisningen skall skapa sammanhang och ge ett mer integrerat synsätt. Då ökar möjligheten för att utbildning leder till konsekvensmedvetna och kritiska medborgare.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleHur blir naturvetenskap ämnet naturkunskap? Olika perspektiv på relationen dem emellanswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record