• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

IUP ­ vem vinner på det? Analys av lärares åsikter genom kvalitativa intervjuer

Abstract
Syftet med rapporten är att vi vill analysera lärarnas attityder till arbetet med IUP i skolan genom att undersöka i vad mån intentionerna med och beskrivandet av IUP från statsmaktens sida motsvaras av det som sker i tillämpandet av IUP vid två lokala skolor. Våra frågeställningar är: · Hur är lärarnas attityd till statsmaktens uppdrag? · Vem gynnas av arbetet med IUP, utifrån lärarnas attityder? Under vårterminen 2006 blev varje svensk grundskola skyldig att ha en skriftlig individuell utvecklingsplan för varje elev, ett s.k. IUP-dokument. För att få reda på lärares attityder kring införandet av IUP har vi intervjuat åtta lärare på två skolor. Vi ville få reda på vem eller vilka aktörer som lärarna anser gynnas av arbetet med de individuella utvecklingsplanerna. I resultatet framgår tydligt vad lärarna anser om införandet av IUP. Lärarnas gemensamma attityder var att tiden är en av de avgörande faktorerna. Även fungerande arbetslag ansågs av stor vikt för att de individuella utvecklingsplanerna ska verka framåtsyftande. Lärarna ansåg att IUP i dagsläget inte fungerar som det är tänkt. Dock ser lärarna ändå positiv utveckling för alla berörda parter när arbetet väl fungerar. Intervjuresultaten ställdes mot litteraturen i en jämförande analys, vilken vi senare har belyst ur vårt perspektiv i diskussionen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3831
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-2611-081.pdf (437.8Kb)
Date
2007
Author
Bodin, Fredrik
Sandkvist, Lisa
Keywords
IUP
skolledning
metakognition
sociokulturell
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV