• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

It's strength lies in the speed and (surprisingly) it's consistancy. All you need to go off is a way to put Worldgorger into your graveyard (Cabal / Thoughtseize yourself, Entomb) and a reanimate spell (Animate Dead, Necromancy, Dance of the Dead).

Abstract
Det genomgripande syftet med denna uppsats var att synliggöra ungdomsassistenternas arbete på Lyrans asylboende samt att se vilken relevans olika kunskapsformer har i detta. Utifrån frå-geställningarna handlade studien om att beskriva ungdomsassistenternas arbete samt att förtyd-liga gemensamma aspekter i arbetet med EkB. Jag utgick också från att studera ungdomsassi-stenternas beskrivelser av lyckosamma hjälpinsatser samt vilken kunskapsform som assisterar dessa. Empirin i denna studie baseras på mina tidigare erfarenheter av arbetet med ensamkommande flyktingbarn och ungdomar samt resultatet från totalt fyra intervjuer med ungdomsassistenter på Lyrans asylboende för ensamkommande barn och ungdomar. Jag har vid insamlandet av empirin utgått fån tre olika kvalitativa metoder vinjett, semi-strukturerad intervju samt en egen utarbetad interaktivt-strukturerad intervjumodell. Jag har förankrat personalens beskrivningar med aktuella forskningsstudier samt analyserat deras arbete utifrån de fyra kunskapsformerna episteme, techne, fronesis och tacit knowing. Resultatet synliggjorde delar av personalens praktiska och utförande arbete med EkB och fram-förde viktiga gemensamma teman i detta. Utifrån en redovisning av relevansen av ovannämnda kunskapsformer skapades en djupare förståelse för alla kunskapsformers unika betydelse i per-sonalens arbete med ensamkommande flyktingbarn. Studien resulterade också i att illustrera hur personalen beskrev att arbetet i vissa fall assisteras av fler än en kunskapsform. Den kun-skapsform som visade sig vara mest relevant för assistenternas arbete var techne. Den kun-skapsform som var minst relevant var tacit knowing. Intressant var att studien resulterade i att belysa hur den kunskapsform som relaterar till utbildningsnivå och som ofta används för att säkerställa kompetens inte belystes som relevant. Studien illustrerar en speciellt utformad interaktiv-strukturerad intervjumetod som fick ett po-sitivt resultat då dess konstruktion skapade ett samspel mellan mig och informanterna där ge-mensam tolkning och förståelse för deras upplevelser möjliggjordes.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/38329
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
View/Open
gupea_2077_38329_1.pdf (672.2Kb)
Date
2015-02-24
Author
Henrysson, Josefin
Keywords
Ensamkommande, flyktingbarn, HVB-personal, episteme, techne, fronesis, tacit knowing, kvalitativ metod
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV