”Hurra för hen!” Gymnasieelevers varierande inställningar till pronomenet hen
Abstract
I denna uppsats redovisas resultatet av en enkätstudie genomförd med 150 gym-nasieelever. Undersökningen har syftat till att ta reda på hur elever ställer sig till att använda pronomenet hen med olika funktioner i skriftspråk samt vilka attityder de har till hen. Uppsatsen är interdisciplinär, dvs. inkluderar både ett språkvetenskapligt och ett didaktiskt perspektiv. Av denna anledning har syftet också varit att sätta hen i relation till svenskundervisningen och skolans värdegrundsarbete.
Undersökningen visar att närmare 1/3 av eleverna kan tänka sig att använda hen med indefinit och generisk syftning. Mellan 1/4 och 1/3 av eleverna är också villiga att använda hen för att anonymisera eller då könet på referenten är okänt. Vidare syns viss acceptans för att använda hen om personer med könsöverskridande identi-tet, om personen i fråga själv ger uttryck för en sådan önskan. Att däremot pronom-inalisera en person med hen mot personens vilja tar en stor majoritet av eleverna avstånd från.
Vidare framkommer att eleverna ofta ser på hen ur antingen ett språkligt eller ett mer ideologiskt perspektiv. Elevernas attityder till pronomenet tycks främst bottna i tankar kring könsnormer och könsidentitet. Av denna anledning kan det vara av värde att arbeta normkritiskt med hen i skolan. På detta sätt kan könsnormer belysas och problematiseras
Degree
Student essay
Other description
Interdisciplinärt examensarbete inom lärarutbildningen, 15 hp
Svenska språket, LSV 410
Ht 2014
Handledare: Barbro Wallgren Hemlin
View/ Open
Date
2015-02-25Author
Reinhold, Anna
Keywords
hen
könsneutrala pronomen
språkattityder
normkritik
Language
swe