dc.contributor.author | Sahlberg, Emilie | |
dc.date.accessioned | 2015-02-25T15:20:38Z | |
dc.date.available | 2015-02-25T15:20:38Z | |
dc.date.issued | 2015-02-25 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/38340 | |
dc.description | Interdisciplinärt examensarbete inom lärarprogrammet, LSV410 15 hp
Ämne: Svenska språket
Termin: HT 2014
Handledare: Peter Andersson | sv |
dc.description.abstract | Sedan 1950-talet har pronomenet dom, både i skrift- och talspråk, väckt känslor och diskussion bland språkvetare, svensklärare och språkintresserad allmänhet i Sverige. Dom-formen anses idag vanlig i talspråk, men frågan ifall det är korrekt att använda formen istället för de språktekniskt korrekta kasusdistinktionerna de och dem även i skrift, är fortfarande aktuell idag. Dom-frågan ses nämligen som ”den absolut het-aste språkriktighetsfrågan för närvarande” (Rasper 2014).
Denna uppsats syftar till att undersöka språkriktighetsfrågan med hjälp av kor-pussökningar för att eventuellt kunna ge nytt ljus åt diskussionen genom att presen-tera hur fördelningen ser ut i nuläget i olika genrer. För att utreda mina forsknings-frågor har jag genomfört sökningar på de fyra pronomenen: de, dem, dom och di, med hjälp av Språkbankens konkordansverktyg Korp. Materialet består av tre text-samlingar från år 2000 och framåt som i olika stor utsträckning representerar dels texter som ligger nära skriftspråkskonventionerna, dels texter med mer talspråkliga drag: akademiska texter, tidningstexter och texter från sociala medier.
Enligt min undersökning är användningen av dom-formen beroende på genre och mina didaktiska slutsatser efter genomförd undersökning är att det finns argument både för att behålla kasusdistinktionen de och dem och för att tillåta en användning av dom-formen i svenskundervisningen. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | personliga pronomen | sv |
dc.subject | språkriktighet | sv |
dc.subject | skolämnet svenska | sv |
dc.title | Den absolut hetaste språkriktighetsfrågan: Dom. En korpusundersökning av de, dem, dom och di i tre olika genrer. | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Swedish | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket | swe |
dc.type.degree | Student essay | |