dc.contributor.author | Spånberg, Emma | |
dc.date.accessioned | 2015-03-02T13:44:22Z | |
dc.date.available | 2015-03-02T13:44:22Z | |
dc.date.issued | 2015-03-02 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/38366 | |
dc.description.abstract | Under de senaste tjugo åren har det blivit vanligt att välfärdstjänster såsom äldreomsorg
läggs ut på entreprenad. Kritiker hävdar ofta att uppdagade fall av kvalitetsbrister
i samband med att äldreboenden har övergått i privat regi, talar för att
äldreomsorg tillhandahålls bäst när produktionen sker av offentliga utförare. Tidigare
forskning indikerar dock att det inte finns några systematiska kvalitetsskillnader
mellan boenden som drivs i offentlig respektive privat regi. I praktiken
finns exempel på att kontraktering av äldreomsorg har resulterat i ökad kvalitet
likaledes finns exempel på motsatsen. Vad som saknas i tidigare forskning är dock
en rigorös teoretisk och empirisk analys av hur offentliga beställare kan och bör
agera för att äldreboenden som bedrivs i privat regi ska genera hög kvalitet. Mot
bakgrund av detta syftar denna studie till att skapa ökad kunskap om hur kontraktsstyrning
tillämpas av kommunala beställare samt att analysera om olika dimensioner
i beställares kontraktsstyrning påverkar den kvalitet som uppnås vid
särskilda boenden på entreprenad.
Studiens syfte konkretiseras genom att ett antal hypoteser formuleras med utgångspunkt
i det teoretiska ramverket som består av det konventionella och det
relationella perspektivet på kontraktering. I enlighet med det konventionella perspektivet
karaktäriseras framgångsrik kontraktering av att beställare utvecklar
detaljerade avtal som förtydligar utförarens uppdrag och att beställaren sedan utför
omfattande uppföljningen för att tillse att kontraktsvillkoren efterlevs. Författare
inom det relationella perspektivet menar dock att komplexa tjänster är svåra
att reglera med avtal och att följa upp. De kontrakterande parterna bör således
förlita sig på gemensam problemlösning och tillämpa frekvent kommunikation
under hela kontraktsrelationen för att säkerställa goda resultat. Utgångspunkten
för denna uppsats är att behovet av en styrmekanism inte nödvändigtvis reducerar
behovet av en annan. Således analyseras hur utkontrakterade äldreboendens kvalitet
påverkas av kommunala beställares kontraktsstyrning definierat som beställares
förmåga att formulera kontraktsvillkor, tillämpa gemensam problemlösning
kommunicera med utföraren och följa upp ingångna avtal.
Uppsatsen bygger på data från en enkätstudie där 42 kommuner har besvarar hur
de tillämpat kontraktsstyrning i samband med att äldreboenden har lagts ut på
entreprenad. Analysen genomfördes med kvantitativ metod. Den deskriptiva analysen
visar att kommunala beställares kontraktsstyrning karaktäriseras av ett samspel
av styrformer av motsatt karaktär. I likhet med tidigare studier visar analysen
att kommunala beställare generellt sett har svårt att svårt att formulera tydliga
krav på vilka resultat som utförarna ska uppnå. Problematiken med att avtalsreglera
relationen tycks hanteras genom att de kontrakterande parterna tillämpar
gemensam problemlösning och frekvent kommunikation under hela kontraktsperioden.
Samtidigt visar analysen att beställare tenderar att följa upp en bred kategori
av kvalitetsparametrar vid utkontrakterade äldreboenden. Uppföljning sker
emellertid förhållandevis sällan och ofta tillämpas endast ett fåtal uppföljningsmetoder.
Uppsatsen visar vidare att det finns skillnader i vilken kvalitet som uppnås
vid utkontrakterade boenden och kommunala variationer beträffande beställares
förmåga att tillämpa kontraktsstyrning. Resultaten av sambandsanalysen indikerar
att kontraktets specificitet och frekvensen av kommunala beställares uppföljning
har oberoende positiva samband till utkontrakterade boendens kvalitet.
Sambanden är emellertid relativt svaga och endast effekten av kontraktets specificitet
är statistiskt signifikant. Därför bör studiens resultat tolkas med försiktighet.
För de övriga dimensionerna i beställares kontraktsstyrning var det inte möjligt att
styrka några samband till äldreboendenas kvalitet. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | privatisering | sv |
dc.subject | utkontraktering | sv |
dc.subject | kontraktstyrning | sv |
dc.subject | äldreomsorg | sv |
dc.subject | kvalitet | sv |
dc.subject | upphandling | sv |
dc.subject | offenlig sektor | sv |
dc.subject | styrning | sv |
dc.title | Kommunala beställares kontraktsstyrning av äldreboenden på entreprenad | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/School of Public Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan | swe |
dc.type.degree | Student essay | |