Show simple item record

dc.contributor.authorEriksson, Veronicaswe
dc.contributor.authorBäcker, Linaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:18:05Z
dc.date.available2007-05-08T13:18:05Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3836
dc.description.abstractSyfte Syftet med projektet har varit att undersöka huruvida vår teori kring sambanden mellan ledarskap, konflikthantering och emotionell utveckling och stämmer. För oss som lärare är detta högst väsentligt då vi i vårt yrkesutövande kommer att konfronteras med dessa områden dagligen. Vi anser att en konstruktiv konflikthantering med gott ledarskap leder till ökad emotionell utveckling hos eleverna. Vi utgår ifrån frågeställningarna: Hur kan konflikthantering stärka elevers emotionella utveckling? Vilken typ av ledarstil bör läraren ha och vilka förutsättningar krävs? Metod Genom en empirisk undersökning i form av djupintervjuer har vi utrett lärares uppfattning kring vår teori och de begrepp som berörs. Vi har intervjuat fyra mellanstadielärare i Göteborgsområdet. Arbetet bygger, förutom vår intervjustudie, på material från tidigare forskning kring kommunikation, ledarskap, konflikthantering och emotionell utveckling. Resultat I konfliktsituationer krävs att ledaren är trygg och säker i sig själv och inte fördömande eller skuldbeläggande, då eleverna måste kunna känna tillit till läraren och hon är en förebild för dem. Det är också väsentligt att hon har god självkännedom samt kan variera sin ledarstil beroende på situationen. En annan viktig aspekt i sammanhanget är hur läraren hanterar konflikter, eftersom det är avgörande för huruvida konflikten blir konstruktiv eller destruktiv. En samtalsledare bör hjälpa eleverna att lösa konflikterna själva i allt större utsträckning, och lära dem att se sin egen roll och att vara tolerant mot andra. Finns dessa egenskaper hos läraren ger det goda förutsättningar för att konflikthanteringen ska bli konstruktiv och leda till emotionell utveckling hos eleverna. Att utvecklas emotionellt innebär att eleverna lär sig att förstå sig själva och sina känslor samt bli trygga och utveckla en god självbild. Det innefattar även att ta ansvar för sina känslor och reaktioner och att kunna sätta sig in i någon annans situation. Slutsats Undersökningen och forskningen visar tydligt på hur viktigt ledarskapet och lärarens förhållningssätt är i konflikthanteringen. Ledarskapet påverkar konfliktens utfall och vilken lärdom de inblandade parterna tar med sig. Ledaren är därmed avgörande för om hanteringen av konflikten bidrar till elevernas emotionella utveckling eller inte.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectKommunikationswe
dc.subjectledarskapswe
dc.subjectkonflikthantering och emswe
dc.titleLedarskap ­ förutsättning för konstruktiv konflikthantering och emotionell utvecklingswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record