dc.contributor.author | Eriksson, Veronica | swe |
dc.contributor.author | Bäcker, Lina | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:18:05Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:18:05Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3836 | |
dc.description.abstract | Syfte
Syftet med projektet har varit att undersöka huruvida vår teori kring sambanden mellan ledarskap,
konflikthantering och emotionell utveckling och stämmer. För oss som lärare är detta högst väsentligt då vi i vårt
yrkesutövande kommer att konfronteras med dessa områden dagligen. Vi anser att en konstruktiv
konflikthantering med gott ledarskap leder till ökad emotionell utveckling hos eleverna. Vi utgår ifrån
frågeställningarna: Hur kan konflikthantering stärka elevers emotionella utveckling? Vilken typ av ledarstil bör
läraren ha och vilka förutsättningar krävs?
Metod
Genom en empirisk undersökning i form av djupintervjuer har vi utrett lärares uppfattning kring vår teori och de
begrepp som berörs. Vi har intervjuat fyra mellanstadielärare i Göteborgsområdet. Arbetet bygger, förutom vår
intervjustudie, på material från tidigare forskning kring kommunikation, ledarskap, konflikthantering och
emotionell utveckling.
Resultat
I konfliktsituationer krävs att ledaren är trygg och säker i sig själv och inte fördömande eller skuldbeläggande, då
eleverna måste kunna känna tillit till läraren och hon är en förebild för dem. Det är också väsentligt att hon har
god självkännedom samt kan variera sin ledarstil beroende på situationen. En annan viktig aspekt i
sammanhanget är hur läraren hanterar konflikter, eftersom det är avgörande för huruvida konflikten blir
konstruktiv eller destruktiv. En samtalsledare bör hjälpa eleverna att lösa konflikterna själva i allt större
utsträckning, och lära dem att se sin egen roll och att vara tolerant mot andra. Finns dessa egenskaper hos läraren
ger det goda förutsättningar för att konflikthanteringen ska bli konstruktiv och leda till emotionell utveckling hos
eleverna. Att utvecklas emotionellt innebär att eleverna lär sig att förstå sig själva och sina känslor samt bli
trygga och utveckla en god självbild. Det innefattar även att ta ansvar för sina känslor och reaktioner och att
kunna sätta sig in i någon annans situation.
Slutsats
Undersökningen och forskningen visar tydligt på hur viktigt ledarskapet och lärarens förhållningssätt är i
konflikthanteringen. Ledarskapet påverkar konfliktens utfall och vilken lärdom de inblandade parterna tar med
sig. Ledaren är därmed avgörande för om hanteringen av konflikten bidrar till elevernas emotionella utveckling
eller inte. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Kommunikation | swe |
dc.subject | ledarskap | swe |
dc.subject | konflikthantering och em | swe |
dc.title | Ledarskap förutsättning för konstruktiv konflikthantering och emotionell utveckling | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |