Mobbningsbegreppet innebörd och definition En fall och litteraturstudie utifrån hur två olika skolor arbetar med mobbning
Abstract
SyfteSyftet med undersökningen är att studera innebörden och dels
undersöka definitionen av mobbning. Vi vill också visa hur två olika
skolor arbetar med vår fiktiva mobbningssituation och med
mobbningssituationer i övrigt. Vi vill även genom vårt arbete visa hur
forskningen ser ut på både nationell och internationell basis.
Huvudfråga Vår huvudfråga i arbetet blir vad mobbning egentligen betyder.
Metod och material Vi har valt att göra en kvalitativ komparativ semi-strukturerad studie.
Detta innebär att den mängd data vi samlat in genom intervjuer och
skolornas antimobbningsplaner är begränsad till just de två utvalda
skolorna. Vår avsikt är inte att generalisera utan vi vill försöka ge en
bild av arbetssättet på dessa två skolor.
Resultat Vårt resultat blev att mobbningsbegreppet har många olika
definitioner. Den som förekommer i de flesta fall när man diskuterar
mobbning är Dan Olweus definition. Vi har i vår undersökning sett att
Sverige ligger långt fram vad gäller forskning om mobbning. De
skolor vi har undersökt har väl fungerande antimobbningsplaner även
om de ser väldigt olika ut.
Betydelse för läraryrket I dagsläget innehåller lärarutbildningen lite eller ingen utbildning inom
detta område vilket är något som alla blivande lärare behöver då vi
eventuellt kommer att uppleva mobbning någon gång under vår
yrkesverksamma tid som lärare. När det sker är det viktigt att veta vad
mobbning är och hur man kan arbeta med problemet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Hagman, Marie Creutzer
Olsson, Sandra
Keywords
Antimobbningsplan
mobbning
konventioner
kränkni
Language
sv