Show simple item record

dc.contributor.authorLarsson, Marie-Heléneswe
dc.contributor.authorWidell, Idaswe
dc.contributor.authorOlsson, Pernillaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:18:08Z
dc.date.available2007-05-08T13:18:08Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3839
dc.description.abstractSyfte Studiens första syfte är att undersöka hur pedagoger arbetar för att uppnå ett optimalt lärande inom läsinlärning för elever i behov av särskilt stöd. Studiens andra syfte är att undersöka vad styrdokument och forskning säger om optimal läsinlärning för elever i behov av särskilt stöd. I studien utgår vi från ett pedagogperspektiv och fokuserar på arbetet kring motiverande läsinlärning. Frågeställningar Hur arbetar pedagogerna för att optimera lärande när det gäller läsinlärning för elever som är i behov av särskilt stöd? När anser pedagoger att en elev är i behov av särskilt stöd? Vilken eller vilka teorier grundar sig pedagogernas metoder på? Vad säger styrdokumenten och forskningen om hur man skapar ett optimalt lärande när det gäller läsinlärning för elever i behov av särskilt stöd? Hur kopplar pedagogerna styrdokument och forskning till läsinlärningsundervisningen? Metod Studien är delvis grundad på respondentintervjuer med en specialpedagog, en speciallärare, en snart examinerad specialpedagog och fem lärare inom grundskolans tidigare åldrar. Vi har även använt oss av litteratur och tidigare forskning inom området för att få svar på frågeställningarna. Resultat För att göra läsinlärningen optimal för elever i behov av särskilt stöd är det av stor vikt att lärandet sker på ett lustfyllt och för eleven meningsfullt sätt. Undersökningar utifrån intervjuerna visar på att pedagogerna skall variera sin undervisning genom att använda olika läsmetoder för att skapa ett optimalt lärande. Det visade även att pedagogerna hade begränsad insikt i de olika teorierna. Litteraturen visar på att undervisningsmaterialet måste vara anpassat efter elevens behov och intressen. Målgrupp Studien vänder sig till pedagoger som arbetar i skolan och även lärarstuderande.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleHur optimerar pedagoger läsinlärning för elever i behov av särskilt stödswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record