• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur optimerar pedagoger läsinlärning för elever i behov av särskilt stöd

Sammanfattning
Syfte Studiens första syfte är att undersöka hur pedagoger arbetar för att uppnå ett optimalt lärande inom läsinlärning för elever i behov av särskilt stöd. Studiens andra syfte är att undersöka vad styrdokument och forskning säger om optimal läsinlärning för elever i behov av särskilt stöd. I studien utgår vi från ett pedagogperspektiv och fokuserar på arbetet kring motiverande läsinlärning. Frågeställningar Hur arbetar pedagogerna för att optimera lärande när det gäller läsinlärning för elever som är i behov av särskilt stöd? När anser pedagoger att en elev är i behov av särskilt stöd? Vilken eller vilka teorier grundar sig pedagogernas metoder på? Vad säger styrdokumenten och forskningen om hur man skapar ett optimalt lärande när det gäller läsinlärning för elever i behov av särskilt stöd? Hur kopplar pedagogerna styrdokument och forskning till läsinlärningsundervisningen? Metod Studien är delvis grundad på respondentintervjuer med en specialpedagog, en speciallärare, en snart examinerad specialpedagog och fem lärare inom grundskolans tidigare åldrar. Vi har även använt oss av litteratur och tidigare forskning inom området för att få svar på frågeställningarna. Resultat För att göra läsinlärningen optimal för elever i behov av särskilt stöd är det av stor vikt att lärandet sker på ett lustfyllt och för eleven meningsfullt sätt. Undersökningar utifrån intervjuerna visar på att pedagogerna skall variera sin undervisning genom att använda olika läsmetoder för att skapa ett optimalt lärande. Det visade även att pedagogerna hade begränsad insikt i de olika teorierna. Litteraturen visar på att undervisningsmaterialet måste vara anpassat efter elevens behov och intressen. Målgrupp Studien vänder sig till pedagoger som arbetar i skolan och även lärarstuderande.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3839
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-2611-070.pdf (507.9Kb)
Datum
2007
Författare
Larsson, Marie-Heléne
Widell, Ida
Olsson, Pernilla
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV