Hur optimerar pedagoger läsinlärning för elever i behov av särskilt stöd
Sammanfattning
Syfte Studiens första syfte är att undersöka hur pedagoger arbetar för att uppnå ett
optimalt lärande inom läsinlärning för elever i behov av särskilt stöd. Studiens
andra syfte är att undersöka vad styrdokument och forskning säger om optimal
läsinlärning för elever i behov av särskilt stöd. I studien utgår vi från ett
pedagogperspektiv och fokuserar på arbetet kring motiverande läsinlärning.
Frågeställningar Hur arbetar pedagogerna för att optimera lärande när det gäller läsinlärning för
elever som är i behov av särskilt stöd?
När anser pedagoger att en elev är i behov av särskilt stöd?
Vilken eller vilka teorier grundar sig pedagogernas metoder på?
Vad säger styrdokumenten och forskningen om hur man skapar ett optimalt
lärande när det gäller läsinlärning för elever i behov av särskilt stöd?
Hur kopplar pedagogerna styrdokument och forskning till
läsinlärningsundervisningen?
Metod Studien är delvis grundad på respondentintervjuer med en specialpedagog, en
speciallärare, en snart examinerad specialpedagog och fem lärare inom
grundskolans tidigare åldrar. Vi har även använt oss av litteratur och tidigare
forskning inom området för att få svar på frågeställningarna.
Resultat För att göra läsinlärningen optimal för elever i behov av särskilt stöd är det av
stor vikt att lärandet sker på ett lustfyllt och för eleven meningsfullt sätt.
Undersökningar utifrån intervjuerna visar på att pedagogerna skall variera sin
undervisning genom att använda olika läsmetoder för att skapa ett optimalt
lärande. Det visade även att pedagogerna hade begränsad insikt i de olika
teorierna. Litteraturen visar på att undervisningsmaterialet måste vara anpassat
efter elevens behov och intressen.
Målgrupp Studien vänder sig till pedagoger som arbetar i skolan
och även lärarstuderande.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Larsson, Marie-Heléne
Widell, Ida
Olsson, Pernilla
Språk
sv