Stress i skolan - ungdomars upplevelser och tankar kring stress i skolan
Abstract
Bakgrund och syfte
I en rapport från Barnombudsmannen, Stress i barns och ungas vardag (003) går att läsa att en av de vanligaste
frågorna som barn och ungdomar tar upp när de berättar vad de tycker att beslutsfattare och andra vuxna ska
arbeta med är stress.
Vårt syfte med arbetet är att se hur elever upplever stress i skolan och vad skolan kan göra för att motverka detta.
Metod
En kvalitativ metod i form av gruppintervjuer användes. Informanterna bestod av elever från en 7-9 skola Totalt
har femton elever fördelade på tre grupper intervjuats. Vi använde oss av halvstrukturerade frågor, vilket gav
informanterna möjlighet för att utveckla sina svar.
Resultat
Vad innebär stress?
För eleverna innebar stress främst tidspress som att skynda sig och att bli klar i tid.
Upplever elever stress i skolan?
Två av de tre grupperna menade att de upplevde en hel del stress i skolan. Deras svar var lätta att dela in i olika
kategorier vilka är: skolarbete, kamrater, lärare, betyg, raster och skolmiljön.
Hur påverkas elevers inlärning av stress?
Inlärningen kunde påverkas positivt om stressen inte blev allt för stor, om stressen var positiv. Däremot menade
eleverna att de blev trötta och okoncentrerade av stress och därmed var det svårare att lära sig. Flera av eleverna
hade dessutom skolk som ett sätt att hantera sin stress.
Vad kan skolan göra för att minska elevers stress?
Elevernas förslag till förbättring hadlade om att bättre fördela prov under terminen eller minska antalet. De ansåg
att ett mysrum skulle kunna hjälpa dem slappna av och påpekade behovet av hjälplärare så att de kunde känna att
det fanns hjälp att tillgå om det behövdes.
Betydelse för läraryrket
Arbetet kan göra oss uppmärksamma på i hur stor utsträckning stress påverkar elevers vardag och vad vi som
lärare kan göra för att minska denna. Det visar för oss hur viktigt det är med elevinflytande och att vi ser till
varje individ när vi lägger upp arbetet och anpassar det utifrån var och ens förutsättningar.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Svensson, Caroline
Miakhel, Azita
Keywords
stress
ungdomars ohälsa
stress och ohälsa
upple
Language
sv