• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Stress i skolan - ungdomars upplevelser och tankar kring stress i skolan

Sammanfattning
Bakgrund och syfte I en rapport från Barnombudsmannen, Stress i barns och ungas vardag (003) går att läsa att en av de vanligaste frågorna som barn och ungdomar tar upp när de berättar vad de tycker att beslutsfattare och andra vuxna ska arbeta med är stress. Vårt syfte med arbetet är att se hur elever upplever stress i skolan och vad skolan kan göra för att motverka detta. Metod En kvalitativ metod i form av gruppintervjuer användes. Informanterna bestod av elever från en 7-9 skola Totalt har femton elever fördelade på tre grupper intervjuats. Vi använde oss av halvstrukturerade frågor, vilket gav informanterna möjlighet för att utveckla sina svar. Resultat Vad innebär stress? För eleverna innebar stress främst tidspress som att skynda sig och att bli klar i tid. Upplever elever stress i skolan? Två av de tre grupperna menade att de upplevde en hel del stress i skolan. Deras svar var lätta att dela in i olika kategorier vilka är: skolarbete, kamrater, lärare, betyg, raster och skolmiljön. Hur påverkas elevers inlärning av stress? Inlärningen kunde påverkas positivt om stressen inte blev allt för stor, om stressen var positiv. Däremot menade eleverna att de blev trötta och okoncentrerade av stress och därmed var det svårare att lära sig. Flera av eleverna hade dessutom skolk som ett sätt att hantera sin stress. Vad kan skolan göra för att minska elevers stress? Elevernas förslag till förbättring hadlade om att bättre fördela prov under terminen eller minska antalet. De ansåg att ett mysrum skulle kunna hjälpa dem slappna av och påpekade behovet av hjälplärare så att de kunde känna att det fanns hjälp att tillgå om det behövdes. Betydelse för läraryrket Arbetet kan göra oss uppmärksamma på i hur stor utsträckning stress påverkar elevers vardag och vad vi som lärare kan göra för att minska denna. Det visar för oss hur viktigt det är med elevinflytande och att vi ser till varje individ när vi lägger upp arbetet och anpassar det utifrån var och ens förutsättningar.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3845
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-2611-061.pdf (459.4Kb)
Datum
2007
Författare
Svensson, Caroline
Miakhel, Azita
Nyckelord
stress
ungdomars ohälsa
stress och ohälsa
upple
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV