Show simple item record

dc.contributor.authorKrüger, Emil
dc.date.accessioned2015-03-11T07:54:38Z
dc.date.available2015-03-11T07:54:38Z
dc.date.issued2015-03-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38459
dc.description.abstractI Japan är språkskolor som säljer det engelska språket ofta förekommande. De använder sig av websidor som kunden enkelt ska kunna besöka och köpa deras tjänster ifrån. Uppsatsen analyserar sex japanska språkskolors hemsidor utifrån Björkvalls (2009) teorier om multimodala analyser och har som syfte att klarlägga språkanvändningen inom främst keigo och katakana som skolorna använder sig av. I resultatet framstår det att hemsidorna använder keigo och katakana som motsvarigheter, där keigo tolkas som formellt, seriöst och mindre personligt, medan katakana tolkas som informellt, mindre seriöst samt mer personligt. Katakana används i större mängd vid personliga element, samtidigt som keigo minskas i dessa områden. Hemsidorna använder till stora delar ett indirekt och mindre personligt förhållningssätt, men i centrum idealiseras mötet med en person från väst, där både text och bild samspelar för att istället bidra med en personlig aspekt. Dessutom framstår det tydliga spår av katakana som ett ”fräsch” medium, då det används i syfte med att främst locka ungdomar.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesSPL kandidatuppsats i japanskasv
dc.relation.ispartofseriesSPL 2014-128sv
dc.subjectjapanskasv
dc.subjectE-kaiwasv
dc.subjectkeigosv
dc.subjectkatakanasv
dc.subjectinternetsv
dc.subjectspråkskolasv
dc.titleKeigo som stiligt och Katakana som blomstrande. En analys av språkanvändningen på japanska språkskolors hemsidorsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Languages and Literatureseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record