dc.contributor.author | Muñoz, Annika | |
dc.contributor.author | Lindholm, Valentyna | |
dc.date.accessioned | 2015-03-16T10:41:22Z | |
dc.date.available | 2015-03-16T10:41:22Z | |
dc.date.issued | 2015-03-16 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/38493 | |
dc.description.abstract | Syfte
Syftet med denna studie var att undersöka hur man som pedagog kan skapa ett gott talklimat. I vår undersökning använde vi oss av frågeställningar som hur lärare uppfattar begreppet talklimat och hur de skapar förutsättningar för att alla elever ska våga tala?
Metod
I vår undersökning använde vi en kvalitativ metod. Vi valde att ställa öppna frågor, en s.k. ostrukturerad intervju. Vi intervjuade sex pedagoger från fyra skolor i sydvästra Sverige. De intervjuade har inriktning mot grundskolan och gymnasiet.
Resultat
I undersökningen kommer det fram flera faktorer som påverkar talklimatet, men det mesta pekar på lärarens ansvar. När det gäller relationer, kommunikation, lärarens betydelse, ordning i klassrummet, så visar undersökningen att det främst bygger på lärarens skicklighet att hantera uppkomna situationer och vägleda eleverna på rätt sätt, med stöd av styrdokument, forskning och ett gemensamt synsätt. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidatuppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT14 IPS LAU925:2 | sv |
dc.subject | Talklimat | sv |
dc.subject | Klassrumsklimat | sv |
dc.subject | Relation | sv |
dc.subject | Feedback | sv |
dc.subject | Kommunikation | sv |
dc.subject | Dialog | sv |
dc.subject | Monolog | sv |
dc.subject | Deliberativa samtal | sv |
dc.subject | Lärarens roll | sv |
dc.subject | Ordning i klassrummet | sv |
dc.title | Talklimatet i klassrummet | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet | swe |
dc.type.degree | Student essay | |