Show simple item record

dc.contributor.authorAydin, Dikran
dc.contributor.authorRichthoff, Elin
dc.date.accessioned2015-03-16T12:35:31Z
dc.date.available2015-03-16T12:35:31Z
dc.date.issued2015-03-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38499
dc.description.abstractSyftet med studien var att belysa vilken bild svensk storstadspress ger av grundskolans arbete med elever med ADHD. Vi ville också ta reda på vilka teman som dominerar i medierapporteringen av grundskolans arbete med elever med ADHD och vem som kommer till tals. Till sist avser vi också att se vilka pedagogiska arbetssätt för barn med ADHD som förekommer i media. Som teoretisk ram har gestaltningsteorin använts för att tolka och analysera resultatet. Enligt gestaltningsteorin har media inte bara ett intresse av att ge information på ett objektivt sätt utan har ofta till exempel ett ekonomiskt intresse och ett intresse av att påverka opinionen (Strömbäck, 2009). Vi analyserar också resultatet utifrån stigmatisering vilket enligt Goffman (2014) innebär att media skapar en bild av en diagnos eller liknande som avvikande från normaliteten. Metoden som användes var kvantitativ textanalys och kvalitativ innehållsanalys för att besvara syfte och frågeställningar. Sökningen gjordes i Mediaarkivet Retriver mellan 2011-08-21 – 2014-08-21 i 11 storstadstidningar i Sverige. Sökorden som användes var ”ADHD skola”. Artiklarna sattes in i ett kodschema där centralt tema och vem som uttalar sig noterades. Vi tittade också efter om vi kunde hitta hur media beskrev lärarnas arbete med barn med ADHD och om det fanns några pedagogiska arbetssätt beskrivna i artiklarna. Sökningen gav 130 artiklar, varav 55 artiklar som inte var relevanta för studien. Det vanligaste temat var föräldrar som var upprörda över att deras barn inte fick tillräckligt med stöd. Det näst största temat var betydelsen av hög socioekonomisk status för att få stöd. De som uttalar sig mest i media kring grundskolans arbete med barn med ADHD är föräldrar och debattörer. I artiklarna fanns inga positiva pedagogiska arbetssätt, tvärtom handlade några artiklar om att lärarna var dåliga på att arbeta med barn med ADHD.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsatssv
dc.relation.ispartofseriesHT14 IPS LAU925:5sv
dc.subjectDiagnossv
dc.subjectMediarapporteringsv
dc.subjectPedagogiska arbetssättsv
dc.subjectGestaltningsteorisv
dc.subjectStigmatiseringsv
dc.subjectInnehållsanalyssv
dc.subjectTextanalyssv
dc.titleADHD mellan raderna Text- och innehållsanalys av artiklar i storstadspress om grundskolans arbete med elever med ADHDsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record