dc.contributor.author | Karlgren, Maria | |
dc.date.accessioned | 2015-03-16T12:51:21Z | |
dc.date.available | 2015-03-16T12:51:21Z | |
dc.date.issued | 2015-03-16 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/38503 | |
dc.description.abstract | Syftet med denna studie är att analysera en kommuns chefsutbildnings innehåll och vad det säger om
relationen mellan chef och medarbetare, samt beskriva kursdeltagarnas upplevelse och förståelse
av utbildningen. För att genomföra detta har följande forskningsfrågor utformats: Vad
kännetecknar utbildningens innehåll och vad säger det om relationen mellan chef och medarbetare?
Och vilka effekter har utbildningen haft för dess deltagare? Chefsutveckling är idag ett
högaktuellt ämne. Personalchefer runt om i Sverige framhäver chefsutvecklingens relevans för
framtiden och det ses även som lösningen för många organisatoriska problem. Även inom den kommunala
sektorn anses arbetsgivarens utveckling vara av vikt då det är cirka 20 procent av Sveriges
befolkning som är anställda inom kommunen och kommunchefernas kompetens är direkt avgörande för en
rad olika samhällsfunktioner som exempelvis skola och äldreomsorg. Vidare har ledarskap i många
fall blivit väldigt psykologiserat och det som står i centrum för många studier är att en ledare är
en människa som innehar lämpliga personliga egenskaper och har utvecklade mentala
färdigheter. Det förekommer också forskning som menar att speciella ledarskapsegenskaper finns och
att de är unika. Forskningsfråga ett har studerats med hjälp av en analys av
powerpointpresentationer som användes vid chefsutbildningen. Analysen har genomförts med hjälp utav
medarbetarskapshjulet som är en modell som används för att beskriva relationen mellan chef och
medarbetare. Forskningsfråga två studerades med hjälp utav semi- strukturerade intervjuer med fem
av de chefer som deltagit vid chefsutbildningen. Analysen av intervjuerna skedde sedan genom
meningskoncentrering som innebär att informationen som framgår sorteras i olika teman.
Forskningsfråga ett resulterade i att utbildningen till stor del innehöll mjuka värden och att den
mesta information kunde placeras in i medarbetar- skapshjulet på ett framgångsrikt sätt. Detta
innebar att medarbetarskapshjulets fyra delar: Förtroende och öppenhet, gemenskap och samarbete,
engagemang och meningsfullhet och ansvarstagande och initiativförmåga var förhållningssätt som
chefsutbildningens innehåll framhöll som viktiga i relationen mellan chef med medarbetare.
Forskningsfråga två resulterade i att cheferna hade en väldigt positiv syn på utbildningen och att
de hade nytta utav den i vardagen. Vidare hade de även fått en ökad förståelse för sig själva, sitt
yrke och de hade även fått ett nätverk att reflektera och utvecklas i genom utbildningen. Exempel
på en slutsats som drogs utav denna studie är att det förekommer en trend åt vilket håll
chefsutbildningar riktas in åt och det är mot det mänskliga och relationsfrämjande hållet framför
det administrativa och byråkratiska. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Chefsutbildning | sv |
dc.subject | Medarbetarskap | sv |
dc.subject | Medledarskap | sv |
dc.title | Chefsutbildning i en kommun - Innehåll och effekter | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg / Department of sociology and work science | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | swe |
dc.type.degree | Student essay | |