Show simple item record

dc.contributor.authorHernius, Michael
dc.date.accessioned2015-03-16T13:27:09Z
dc.date.available2015-03-16T13:27:09Z
dc.date.issued2015-03-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38508
dc.description.abstractÖvergången mellan gymnasiesärskolan och arbetslivet är det undersökningsproblem som fokuseras i denna studie. Syftet är att studera olika aktörers uppfattningar om samverkan mellan skola och arbetsliv. Skolan, Studievägledare, Kommunen, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan har alla del i denna process. Hur samverkar man kring elever som går ut gymnasiesärskolans nationella program för att möjliggöra att de kan nå, få och behålla ett arbete? För att analysera det empiriska materialet har använts Nirjes normaliseringsprincip och Antonssons studie om stödets betydelse i allmänhet och metoden supported employment i synnerhet. Jag har valt en fenomenografisk orienterad studie med målsättningen att få en förståelse för hur skolan och de olika aktörerna tolkar sitt uppdrag – att förbereda och möjliggöra för eleverna att få ett arbete. Den metod som har använts är intervjuer av representanter från ovanstående aktörer som arbetar nära dessa elever i sin vardag. Resultatet visar att de flesta elever inte i första hand hamnar på den reguljära arbetsmarknaden efter avslutade studier utan oftast i fortsatt omsorg och i kommunens dagliga verksamhet. Studien visar att det finns en samverkan och en samsyn kring uppdraget mellan de representerade verksamheterna. Dock framkommer en samstämmig uppfattning att samverkan kan utvecklas för att nå bättre måluppfyllelse. Till exempel står Dagliga verksamhet inför en förändring som kommer att kräva större och mer strukturerad samverkan. Implementering av supported employment är ett exempel på sådant förändringsarbete inom kommuner. Vidare pekar studien på att skolan och SYV tillsammans med Arbetsförmedlingen bör samverka tidigare under tiden eleverna har sin APL utifrån sina olika uppdrag och kompetenser. Detta då APL tillmäts stor betydelse från flera av de som deltagit i studien och från annan empiri. Studien visar på många faktorer som kan ses som ett hinder för elever att nå, få och behålla ett arbete men också på många möjligheter. Genom rätt stöd och handledning till arbetsgivare bör många fler i denna målgrupp kunna stå till arbetsmarknadens förfogande. Detta oavsett om skolan samverkar med Arbetsförmedlingen eller Daglig verksamhet.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsatssv
dc.relation.ispartofseriesHT14 IPS LAU925;8sv
dc.subjectGymnasiesärskolansv
dc.subjectSamverkansv
dc.subjectArbetslivsv
dc.subjectArbetsmarknadsv
dc.subjectSupported Employmentsv
dc.titleMed samverkan är allt möjligt! Särskolan i ett arbetsmarknadsperspektivsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record