Lärare om autentiskt material i språkundervisning
Sammanfattning
Sammanfattning
Vi ville ta reda på hur yrkesverksamma språklärare ställer sig till att arbeta med autentiskt material. I den
attitydundersökning som vi genomförde bland lärare som arbetar med autentiskt material i språkundervisning
utgick vi ifrån följande frågeställningar: Hur motiverar språklärare sitt användande av autentiskt material i
undervisningen? Ser lärarna några nackdelar eller svårigheter med autentiskt material i språkundervisningen?
Hur ser lärarna på arbetet med autentiskt material i relation till styrdokumenten?
Vi intervjuade fem gymnasielärare och två högstadielärare, som undervisar i svenska som andraspråk, engelska
och spanska. Resultatet av intervjuerna tolkades, analyserades och diskuterades sedan utifrån aktuella
lärandeteorier och relevant forskning.
Autentiskt material användes av informanterna i variationssyfte, för att anpassa materialet till elevgruppen,
knyta undervisningen till verkligheten, väcka intresse och skapa motivation. Ingen informant ser någon
motsättning mellan arbetet med autentiskt material och möjligheterna att nå läroplansmålen. Eventuella
svårigheter eller nackdelar med autentiskt material är enligt informanterna att det ofta är för svårt för eleverna
och att det kräver mer kringarbete. Läroboken anses kunna erbjuda ett stöd och en progression som inte finns på
samma sätt i autentiskt material. De färdigheter som flest lärare arbetar med att utveckla med hjälp av autentiskt
material är kunskaper om kulturella likheter och skillnader samt läs- och hörförståelse. Majoriteten av lärarna
kunde inte se någon färdighet som inte kan bearbetas genom autentiskt material.
Vi anser att autentiskt material erbjuder stora möjligheter när det gäller att ta den lärandes perspektiv, skapa
dialog i klassrummet och knyta undervisningen till livet utanför skolan. Läraren bör dock reflektera över hur det
autentiska materialet används, bl.a. vad gäller nivåanpassning. Vi anser att autentiskt material och läromedel
kompletterar varandra i undervisningen. Det är viktigt att läraren är noggrann i sin granskning av materialets
källor och är medveten om vilket budskap han/hon förmedlar till eleverna genom det material som presenteras.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Liljekvist, Ingrid
Nyckelord
autentiskt material
språkundervisning
attitydund
Språk
sv