• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läromedel versus Kursplan - En text- och innehållsanalys av två läromedel i engelska

Abstract
SYFTE OCH FRÅGESTÄLLNINGAR Med utgångspunkt i kursplanens mål att uppnå i engelska för skolår nio sökte vi svar på följande frågeställning: ·Hur är de två läromedlen Good Stuff och Happy uppbyggda? ·Vilka punkter ur kursplanens mål att uppnå i skolår nio tar dessa läromedel upp? ·Kan lärare i sin undervisning utgå från de nämnda läromedlen för att hjälpa elever att nå upp till målen i kursplanen för skolår nio? METOD Vi valde att göra en komparativ text- och innehållsanalys för att svara på våra frågeställningar. För vår undersökning analyserade vi läromedlen, Good stuff från Liber och Happy från Gleerups. Dessa valde vi med anledning av att de var relativt nya på marknaden samt att de var utformade för skolår nio. RESULTAT Läromedlen vi undersökte liknar varandra komponentmässigt. De består båda av: lärarhandledning, textbok, övningsbok och cd-skivor. Det finns vissa skillnader vad gäller layout och innehåll. Både Good Stuff D och Happy No. 3 tar till största del upp de färdigheter som nämns i kursplanen. Det som saknas är främst övningar där eleverna får reflektera över sitt lärande. Fokus i de båda läromedlen ligger på kommunikation och samarbete. Vi menar att ett läromedel kan fungera som ett stöd och en inspiration för läraren, men att denne ej bör utgå enbart från läromedlet i sin språkundervisning utan anpassa den efter elevgrupp och målen i kursplanen. Denna insikt kommer att påverka oss i vår framtida yrkesroll.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3852
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-2611-050.pdf (583.9Kb)
Date
2007
Author
DeMattia, Susanna
Svensson, Rebecka
Keywords
Kursplanens mål att uppnå i engelska för skolår ni
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV