Examensarbete avancerad nivå: Recent submissions
Now showing items 81-100 of 386
-
Vad hände sen? Intervjuer med unga vuxna som avslutat sina studier på gymnasiesärskolan?
(2019-10-08)Studiens syfte var att utifrån före detta gymnasiesärskoleelevers erfarenheter visa och analy-sera vad studier inom gymnasiesärskolan kan innebära för individen senare i livet. Teorin som studien bygger på är fenomenologin, ... -
Individuellt eller i grupp. En studie om pianolärares attityder till olika former för pianoundervisning i kulturskolan
(2019)Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka verksamma pianolärares attityder till undervisning i grupp respektive individuellt i en kulturskolkontext. Problemformuleringen grundar sig i kulturskoleutredningens förslag ... -
"Att ett trebokstavspronomen kan vara skitjobbigt" En kvalitativ studie om transpersoners erfarenheter av sångundervisning
(2019)Transpersoner är en växande grupp i det svenska samhället och därmed är sannolikheten stor att sång- och körlärare möter transpersoner i sin yrkespraktik, men det finns än så länge ingen svensk musikpedagogisk forskning ... -
Ja och... En observationsstudie om hur elever samarbetar i improvisationsteater i svensk gymnasieskola
(2019)Syftet med föreliggande studie är att undersöka på vilket sätt gymnasieelever samarbetar genom improvisationer i ämnet teater. Studien tar sin utgångspunkt i forskningsfrågorna: Hur drivs den sociala interaktionen framåt ... -
"Ogiltig frånvaro i våra hjärtan". En kvalitativ intervjustudie om frånvaro och dess betydelse för lärandet i teaterundervisning
(2019)Studiens syfte är att undersöka hur lärare och elever på gymnasiet upplever att individens frånvaro påverkar gruppen och lärandet i arbetet med en scenisk produktion. Följande frågeställningar har formulerats för arbetet: ... -
Genus och kulturellt kapital i musikundervisning Om musiklärares och elevers handlingsutrymme i gymnasieskolans musikundervisning
(2019)Föreliggande studie är genomförd genom videoobservationer av fyra lektioner i gymnasieskolans musikundervisning och en intervju med undervisande lärare. Studiens syfte är att undersöka hur genusnormer och kulturellt kapital ... -
Bubblan - en undersökning i behovet av estetiska uttrycksmedel för ett arbete mot psykisk ohälsa genom bildämnet - en undersökning i behovet av estetiska uttrycksmedel för ett arbete mot psykisk ohälsa genom bildämnet
(2019)Den psykiska ohälsan hos barn och unga i Sverige har under de senaste 30 åren fördubblats, menar Folkhälsomyndigheten (2018), som också menar att en grund till detta är en brist i skolans funktion. Därför vill jag med denna ... -
Hur löser lärare problemet med problemlösning? - En intervjustudie av lärares undervisning om och med problemlösning i matematikämnet på gymnasiet
(2019)The following study consists of interviews with Swedish mathematics teachers regarding their teaching practice when working with problem solving in upper secondary school. One of the goals for the Swedish curriculum in ... -
PROBLEMLÖSNING I GYMNASIESKOLANS LÄROBÖCKER En kvantitativstudie om problemlösningens fördelning i fyra läroboksserier.
(2019)Abstract Title: Problem-solving in mathematics textbooks for upper secondary school Author: Tim Magnusson Essay/Examination paper: 15 hp Program and/or course: LAU395 Level: Second cycle Semester/year: Spring ... -
”Var f*n är dom?!” En kvalitativ studie om ursprunget till elevers attityder för deltagande i Idrott och hälsa
(2019)Studier om fysisk aktivitets positiva inverkan framhålls mer och mer i samhället. Trots den ökande vetskapen om vikten av rörelse och hälsofrämjande aktiviteter finns det fortfarande en stor polarisering i ämnet ... -
Bildspråk och det multimodala lärandet
(2019)I detta examensarbete undersöker jag bildämnets kommunikativa aspekter och hur det multimodala lärandet kan vara en del av detta, genom teorier om semiotik och ett sociokulturellt perspektiv. Jag sätter mig själv i en ... -
Nöje viktigare än kunskap? En enkät studie av gymnasieelevers deltagande i idrott och hälsa och faktorer som påverkar deltagandet.
(2019)Tidigare forskning visar att lektionerna i idrott och hälsa fokuserar mer på att vara roliga än att lära ut kunskaper. Trots detta blir elever mindre fysiskt aktiva och vissa väljer att inte delta på lektionerna alls. ... -
Att tolka problemlösningsförmågan - En kvalitativ studie om lärares förhållningssätt till problemlösning
(2019)Problem solving is described as one of the seven mathematical competencies that students in Swedish secondary upper school are expected to develop. It is also an integrated part of the core content in all ... -
Att bygga ett instrument - En instrumentell ansats till programmering som ett verktyg för problemlösning i läromedel för matematik
(2019)Recent changes in the curriculum for the Swedish upper secondary school resulted in an inclusion of programming in some of the mathematics courses. Where included, programming is described as a strategy for mathematical ... -
Logaritm, från koncept till klassrum - En studie om hur lärare introducerar logaritmer i svenska klassrum
(2019)Logarithms may be one of the most confusing and hard to grasp subjects for students in their upper secondary mathematics education. There have been relatively few studies reviewing how teachers introduce this subject to ... -
E-sport i idrott och hälsa, hur fungerar det? En kvalitativ studie om hur lärare i e-sport planerar och genomför undervisningen i förhållande till kursplan och kunskapskrav
(2019)E-sport som en valbar inriktning inom idrott och hälsa specialisering har introducerats på flera gymnasieskolor i Sverige. Syftet med detta arbete var att undersöka hur lärare som undervisar i idrott och hälsa specialisering ... -
Mindfulness i undervisningen? Upplever eleverna det som meningsfullt?
(2019)In society today we can see an increase of stress and stress related symptoms. This has begun to appear in lower and lower ages and reports show alarming stress symptoms amongst our teenagers. This paper firstly seeks to ... -
Begreppsbilden av komplexa tal - Koncept eller procedur?
(2019)Syftet med denna studie är att undersöka gymnasieelevers förståelse av komplexa tal och vanliga missförstånd kring dessa samt undersöka om det går att kategorisera denna förståelse i olika typer. Ett frågeformulär som ... -
"Everyone Needs to Expand Their Vocabulary”. A Quantitative Study of Teachers’ Beliefs and Practices Regarding the Teaching of Vocabulary
(2019)Vocabulary is the most important part of any language in communicating content. In ESL/EFL teaching, the focus for long has been on incidental learning of vocabulary, e.g. vocabulary through reading and guessing meaning ... -
Att bemöta högerextremism i klassrummet – disciplin eller fostran?
(2019)This essay combines the two theoretical approaches of radicalisation-theory in the form of a narrowing staircase, and the conclusion that an order discourse in swedish upper secondary school keeps the students in an inferior ...