Varför utomhuspedagogik? slöseri med skolans resurser eller väl använd tid?
Sammanfattning
Syfte
Syftet med undersökningen är att väga utomhuspedagogikens för- och nackdelar mot varandra, för att utröna de
eventuella vinster utomhuspedagogiken kan tillföra skolan.
Huvudfråga
Varför utomhuspedagogik?
- slöseri med skolans resurser eller väl använd tid?
Metod och material
Som metod har vi valt att använda oss av kvalitativa intervjuer och analys av tidigare forskning samt skolans
styrdokument. Vi har kategoriserat resultatet utifrån vår frågeställning.
Resultat
I såväl styrdokument som litteratur och intervjuer har de positiva aspekterna av utomhuspedagogik framträtt.
Ytterst lite har talat emot användandet av utomhuspedagogik. Trots detta används inte utomhuspedagogiken i så
stor utsträckning i skolan idag. Av undersökningen har vi kunnat utläsa att detta beror på tidsbrist, ekonomi,
väder, felaktig klädsel och okunskap om vad utomhuspedagogik innebär.
Betydelse för läraryrket
Utomhuspedagogiken kan ge en ny dimension till lärandet där upplevelsen, lusten att lära och möjligheten att
integrera teori och praktik är viktiga grundstenar. Detta för att eleverna i framtidens skola skall kunna få en
möjlighet att utveckla en vidare kunskap.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Almqvist, Johanna
Karlsson, Jan
Nyckelord
Utomhuspedagogik
rörelse i lärandet
Språk
sv