Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Matilda
dc.date.accessioned2015-03-20T10:11:32Z
dc.date.available2015-03-20T10:11:32Z
dc.date.issued2015-03-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38546
dc.description.abstractArbetslösheten bland utrikes födda har ökat de senaste åren och är större jämfört med arbetslösheten hos inrikes födda, läget för utrikesfödda kvinnor är särskilt svårt. Att förstå vad som krävs för att arbetsmarknaden ska inkludera fler människor är komplext. En liten del kan dock vara att förstå hur arbetsmarknadsprojekt fungerar, vad de bidrar med och hur de upplevs av de som deltar. Syftet med studien har därför varit att gå närmare in på ett specifikt arbetsmarknadsprojekt och fråga hur deltagare ser på tiden efter projektet, hur de ser på sin fortsatta etablering på arbetsmarknaden, vad de upplever att medverkan i projektet bidrar med och hur de upplever sin nuvarande yrkesroll. Deltagarna i studien arbetar som kulturtolkar då projektet har som mål att underlätta kontakten mellan skolan och nyanlända familjer som har barn i skolan. Den här studien har en induktiv ansats eftersom att området är relativt outforskat och det var svårt att veta vad som skulle komma att hittas. Två fokusgrupper genomfördes med fyra respektive fem deltagare. Det empiriska materialet analyserades genom kodning som ledde till teman vilket ledde till teorin som används, empowerment. Här syftar empowerment till att den enskilda individen tar kontroll över sitt liv och har förmågan att göra egna val. Förutom konkreta svar och diskussioner kring frågorna, visade resultatet av dessa frågor även att empowerment kan spela en roll i kulturtolkarnas upplevelser och i deras syn på fortsatt etablering. Till en början visar sig uttryck kring vad som tolkas som brist på egenmakt och empowerment. Därtill framträder att tid har betydelse och kan vara en förklarande faktor till hur egenmakt uttrycks. Slutligen pekar resultatet också på att kulturtolkarna verkar inom flera av dimensionerna i en empowermentprocess vilket kan leda till ytterligare empowerment. Den etablering som de i och med projektet gör kan enligt teorin leda till än mer etablering på arbetsmarknaden.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectarbetsmarknadsprojektsv
dc.subjectkulturtolkarsv
dc.subjectempowermentsv
dc.subjecttablering på arbetsmarknadensv
dc.titleKulturtolkar i ett arbetsmarknadsprojekt - en kvalitativ studie om etableringsmöjlighetetsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / Department of sociology and work scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record