dc.contributor.author | Mohamud, Abdullahi | |
dc.date.accessioned | 2015-03-23T12:51:29Z | |
dc.date.available | 2015-03-23T12:51:29Z | |
dc.date.issued | 2015-03-23 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/38554 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syftet med denna uppsats var att undersöka somaliska elevers, föräldrars och modersmålslärares syn på modersmålsundervisning som stöd för lärande. Ytterligare ett mål var att undersöka ifall modersmålsundervisning ger stöd för andraspråksinlärning. I litteraturgenomgången lyfter jag fram olika teorier och tidigare forskningsresultat om modersmålsundervisning.
För min undersökning valde jag att använda en kvalitativ intervjumetod. I min undersökning in-går somaliska nyanlända och tvåspråkiga elever i grundskolan, deras föräldrar och deras mo-dersmålslärare. Totalt sexton intervjuer genomfördes och ligger till grund för undersökningen. Tio intervjuer genomfördes med elever som representerar olika årskurser i grundskolan. Dessutom gjorde jag tre intervjuer med deras föräldrar och tre intervjuer med deras modersmålslärare.
Resultatet av min undersökning visar att modersmålsundervisning har ett stort värde för både ny-anlända och flerspråkiga elever när det gäller deras kognitiva utveckling, men också för deras identitetsskapande.
Majoriteten av föräldrarna betraktar modersmålsundervisningen som positiv och att den även stärker elevers kulturella bakgrund. De anser att modersmålsundervisning bör var timplanebun-den, att ämnet måste få samma status som andra skolämnen samt att timantalet måste utökas.
Modersmålslärarna beskriver sin sociala och pedagogiska isolering och det beror på olika aspekter. De flesta modersmålslärarna undervisar inte ordinarie skoltider vilket försvårar samarbete med övriga lärare. De kan inte heller tillföra sina infallsvinklar utifrån sina speciella kunskaper eftersom de inte heller ingår i arbetslagen på skolorna där de undervisar.
Alla kategorier anser att användning av förstaspråket har stor betydelse för inlärning av det and-raspråket och även för fortsatta studier. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidatuppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT15 IPS LAU925;6 | sv |
dc.subject | Modersmål | sv |
dc.subject | Nyanlända | sv |
dc.subject | Tvåspråkighet | sv |
dc.subject | Föräldrar | sv |
dc.subject | Modersmålslärare | sv |
dc.title | Somaliska elevers, föräldrars och modersmålslärares syn på modersmålet som stöd för lärande Nyanlända flerspråkiga grundskoleelevers attityder och föräldrars och modersmålslärares upplevelse av modersmålet | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet | swe |
dc.type.degree | Student essay | |