dc.description.abstract | Abstract
Titel: Att lära ut genus i högstadiet med hjälp av sagor - En kvalitativ undersökning av utvalda Disneysagor med ett genusperspektiv
Författare: Daniel Berntsson & Daniel Yttergren
Termin och år: vårterminen 2014
Institution: Kulturvetenskapliga institutionen
Handledare: Ingela Tägil
Examinator:
Nyckelord: Genus, kön, Disney, sagor, Trassel, Modig, Askungen, skolan, årskurs 8
gruppintervju, filmanalys, undervisning, lektionsplanering.
I den här studien har vi gjort en gruppintervju och en filmanalys inom ämnet genus, där vi har
använt oss av tre Disneyfilmer (Trassel, Modig och Askungen), samt intervjuat sex stycken
elever från årskurs 8. Syftet med studien är att undersöka elevers kunskap om begreppet
genus, dess innebörd och användning i skolan, samt hur man kan använda Disneyfilmer i
detta undervisningssyfte. Vi vill också se ifall det finns en koppling mellan samhället och hur
Disneys filmer har förändrats över tid. Med hjälp av tidigare forskning vill vi definiera ordet
genus för att hjälpa lärare att få en genusuppfattning som de kan använda vid
lektionsplanering och i undervisning. Resultatet av studien är att eleverna i vår undersökning
har dålig kunskap gällande begreppet genus samtidigt som skolan slösar på resurserna då det
finns en genusgrupp som eleverna inte ens har hört talas om. Därmed misslyckas skolan lite
med sitt uppdrag att förmedla jämställdhet mellan könen. Analysen av filmerna har bland
annat visat att både handlingen och karaktärsdrag har ändrats i takt med att genus har blivit ett
allt mer diskuterat ämne i samhället. Resultatet har också visat att filmerna kan vara ett
användbart verktyg i undervisningen av genus. | sv |