• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att lära ut genus på högstadiet med hjälp av sagor - En kvalitativ undersökning av utvalda Disneysagor med ett genusperspektiv

Sammanfattning
Abstract Titel: Att lära ut genus i högstadiet med hjälp av sagor - En kvalitativ undersökning av utvalda Disneysagor med ett genusperspektiv Författare: Daniel Berntsson & Daniel Yttergren Termin och år: vårterminen 2014 Institution: Kulturvetenskapliga institutionen Handledare: Ingela Tägil Examinator: Nyckelord: Genus, kön, Disney, sagor, Trassel, Modig, Askungen, skolan, årskurs 8 gruppintervju, filmanalys, undervisning, lektionsplanering. I den här studien har vi gjort en gruppintervju och en filmanalys inom ämnet genus, där vi har använt oss av tre Disneyfilmer (Trassel, Modig och Askungen), samt intervjuat sex stycken elever från årskurs 8. Syftet med studien är att undersöka elevers kunskap om begreppet genus, dess innebörd och användning i skolan, samt hur man kan använda Disneyfilmer i detta undervisningssyfte. Vi vill också se ifall det finns en koppling mellan samhället och hur Disneys filmer har förändrats över tid. Med hjälp av tidigare forskning vill vi definiera ordet genus för att hjälpa lärare att få en genusuppfattning som de kan använda vid lektionsplanering och i undervisning. Resultatet av studien är att eleverna i vår undersökning har dålig kunskap gällande begreppet genus samtidigt som skolan slösar på resurserna då det finns en genusgrupp som eleverna inte ens har hört talas om. Därmed misslyckas skolan lite med sitt uppdrag att förmedla jämställdhet mellan könen. Analysen av filmerna har bland annat visat att både handlingen och karaktärsdrag har ändrats i takt med att genus har blivit ett allt mer diskuterat ämne i samhället. Resultatet har också visat att filmerna kan vara ett användbart verktyg i undervisningen av genus.
Examinationsnivå
Student essay
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/38563
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
Degree project (373.8Kb)
Datum
2014
Författare
Berntsson, Daniel
Yttergren, Daniel
Nyckelord
genus
kön
Disney
sagor
Trassel
Modig
Askungen
skolan
årskurs 8
gruppintervju
filmanalys
undervisning
lektionsplanering
Serie/rapportnr.
VT14-1120-28
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV