Visa enkel post

dc.contributor.authorOksman, Danswe
dc.contributor.authorKarlsson, Ann-Sofieswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:18:29Z
dc.date.available2007-05-08T13:18:29Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3863
dc.description.abstractSyfte Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur två olika lärare arbetar med läs- och skrivinlärning för elever i årskurs 1. Vi vill se vilka teorier och metoder lärarna väljer att använda i undervisningen. Alla lärare arbetar på något olika sätt och vi vill se vilka skillnader och/eller likheter som förekommer i de båda lärarnas undervisning. Vi vill även ta del av lärarnas upplevelser av hur just deras teorier ser ut i praktiken. Metod och material Uppsatsens teoretiska karaktär har baserats på den tidigare forskning som gjorts inom ämnet. Det empiriska innehållet har baserats på den didaktiska analysmetoden. Semideltagande klassrumsobservationer och kvalitativa intervjuer med erfarna lärare är två ingående element som vi baserar den didaktiska analysen på. Resultat Resultatet visar att det förekommer skillnader i lärares sätt att arbeta med läs- och skrivinlärning. Vi har kategoriserat och jämfört de berörda lärarnas metoder och förhållningssätt med etablerade vetenskapliga teorier. Betydelse för läraryrket Att kunna läsa och skriva är en förutsättning för att lyckas i dagens samhälle. Lärare som arbetar i skolan bör ha goda och teoretiskt förankrade kunskaper i hur läs- och skrivinlärningen fungerar. Lärare behöver även kunna omvandla dessa kunskaper i praktiken. Vi hoppas att den här uppsatsen bidrar till att ge läsaren en inblick i hur arbetet med läs- och skrivinlärning skulle kunna bedrivas i praktiken idag. =swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectLäsinlärningswe
dc.subjectskrivinlärningswe
dc.subjectdidaktisk analysswe
dc.subjectobswe
dc.titleAtt undervisa i tidig läs- och skrivinlärningswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post