Visa enkel post

dc.contributor.authorÖhlander Zahmoul, Isabella
dc.date.accessioned2015-04-09T07:04:32Z
dc.date.available2015-04-09T07:04:32Z
dc.date.issued2015-04-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38643
dc.descriptionDie Großschreibung im Deutschen ist, im Gegensatz zu anderen Sprachen, nicht nur auf Namen und Satzanfängen beschränkt. Alle Substantive werden großgeschrieben, und trotz ausführlichen Richtlinien werden hier Fehler gemacht, sowohl von Muttersprachlern als auch von DaF-Lernern. Durch Umsetzung von Wörtern anderer Wortklassen, z. B. Verben und Adjektive, können Substantive gebildet werden, sog. Substantivierung. Diese Substantive werden dann großgeschrieben, und nehmen dieselbe Form an wie die Adjektive und Verben, was zu einem Problem wird, weil die Grenzen der verschiedenen Wortklassen nicht deutlich erkennbar sind. Durch eine empirische Untersuchung wird in dieser Studie nachgegangen, welche Fehlerzahlen Klasse 7, 8 und 9 im Hinblick auf die Großschreibung aufweisen, und bei welchen Kategorien von Substantiven die meisten Fehler auftauchen. In der Untersuchung sind die Substantive in Konkreta und Abstrakta eingeteilt, und die Konkreta in drei weiteren Untergruppen; Dinge, Lebewesen und Eigennamen. Ein Vergleich wird auch gemacht, ob Klasse 9 die Großschreibung besser beherrscht als Klasse 7, und in wieweit sich die Großschreibfehler der schwedischen Daf-Lerner zu den Muttersprachlern unterscheiden. Wie die Großschreibung den deutschen Muttersprachlern und den schwedischen Deutschlernern vermittelt wird, wird auch beschrieben.sv
dc.description.abstractI det tyska språket skriver man inte bara stor begynnelsebokstav när man börjar en ny menig och vid namn. Samtliga substantiv skrivs också med stor bokstav och trots att det finns utförliga regler för detta gör både modersmålselever och elever som läser tyska som främmande språk fel. Genom att ord från andra ordklasser, t.ex. verb och adjektiv, kan ombildas till substantiv, s.k. substantivering, skrivs dessa med stor bokstav. De får då samma form som ett adjektiv eller verb, vilket leder till problem då gränserna mellan de olika ordklasserna inte längre är tydliga. Genom en empirisk undersökning i klasserna 7, 8 och 9 utreds antalet fel när det gäller att skriva med stor bokstav, och vid vilka kategorier av substantiv som de flesta felen förekommer. I undersökningen delas substantiven in i konkreta och abstrakta substantiv. De konkreta delas även in i tre undergrupper; saker, levande ting och namn. En jämförelse görs också om klass 9 skriver bättre resultat än klass 7, och huruvida felen som modersmålseleverna gör skiljer sig från eleverna som läser tyska som främmande språk. En beskrivning av hur undervisningen går till när det gäller att skriva med stor begynnelsebokstav görs också, både för eleverna med tyska som modersmål och för de svenska eleverna som lär sig tyska.sv
dc.language.isogersv
dc.relation.ispartofseriesSPL kandidatuppsats tyskasv
dc.relation.ispartofseriesSPL 2015-003sv
dc.subjectGroßschreibungsv
dc.subjectSubstantivesv
dc.subjectKonkretasv
dc.subjectAbstraktasv
dc.subjectDingesv
dc.subjectLebewesensv
dc.subjectTyskasv
dc.titleGroßschreibung. Eine Studie über Verstöße gegen die Großschreibung der Deutschlerner an der schwedischen Grundschulesv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Languages and Literatureseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post