• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"En skola för alla" ­ En komparativ studie av Sverige och Nederländerna och synen på elever i behov av särskilt stöd

Abstract
Betydelse för läraryrket: Vi har valt att göra en komparativ studie av Sverige och Nederländerna och dess olika skolsystem. Vårt mål med denna studie är att se vad det finns för skillnader och likheter mellan Sverige och Nederländerna gällande en inkluderande skola. För att få en ännu mer inkluderande skola krävs att vi som pedagoger har insikt i hur långt vi egentligen har kommit i Sverige. För detta krävs insyn i andra länders inkludering i skolan. Syfte och frågeställningar: Syftet med vår studie är att jämföra två olika länders syn på elever i behov av särskilt stöd. Studien kommer att genomföras i Nederländerna och Sverige. 1. Hur ser Sveriges respektive Nederländernas skolsystem ut? . Finns visionen "en skola för alla" både i Nederländerna och i Sverige? 3. Hur arbetar skolan i Nederländerna respektive Sverige med elever i behov av särskilt stöd? Metod: Då vi kände att vi var väl insatta i det svenska skolsystemet valde vi att enbart genomföra våra fältstudier i Nederländerna. Studien genomfördes på sex olika skolor i staden Zwolle i Nederländerna. Totalt medverkade 9 pedagoger och rektorer vilka fick medverka i både intervjuer och observationer. Resultat: I vår studie kom vi fram till att Sveriges och Nederländernas skolsystem skiljer sig på en rad olika punkter men självklart finns det också likheter. Nederländerna har en mer exkluderande skola vilket innebär att de har ett helt annat system gällande elever i behov av särskilt stöd än vi har i Sverige. I båda länderna arbetar man efter en vision som kallas "en skola för alla" vilket innebär att skolan ska vara till för alla och inga elever ska stötas ut på grund av att de avviker från normen. Gällande visionen har Sverige kommit längre än Nederländerna vilket bland annat kan bero på att visionen har funnits i skolan elva år längre i Sverige än i Nederländerna.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3865
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-2611-029.pdf (629.5Kb)
Date
2007
Author
Blom, Ida
Lundqvist, Elin
Wretling, Kajsa
Keywords
"En skola för alla"
inkludering
exkludering
ele
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV