Show simple item record

dc.contributor.authorBlom, Idaswe
dc.contributor.authorLundqvist, Elinswe
dc.contributor.authorWretling, Kajsaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:18:32Z
dc.date.available2007-05-08T13:18:32Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3865
dc.description.abstractBetydelse för läraryrket: Vi har valt att göra en komparativ studie av Sverige och Nederländerna och dess olika skolsystem. Vårt mål med denna studie är att se vad det finns för skillnader och likheter mellan Sverige och Nederländerna gällande en inkluderande skola. För att få en ännu mer inkluderande skola krävs att vi som pedagoger har insikt i hur långt vi egentligen har kommit i Sverige. För detta krävs insyn i andra länders inkludering i skolan. Syfte och frågeställningar: Syftet med vår studie är att jämföra två olika länders syn på elever i behov av särskilt stöd. Studien kommer att genomföras i Nederländerna och Sverige. 1. Hur ser Sveriges respektive Nederländernas skolsystem ut? . Finns visionen "en skola för alla" både i Nederländerna och i Sverige? 3. Hur arbetar skolan i Nederländerna respektive Sverige med elever i behov av särskilt stöd? Metod: Då vi kände att vi var väl insatta i det svenska skolsystemet valde vi att enbart genomföra våra fältstudier i Nederländerna. Studien genomfördes på sex olika skolor i staden Zwolle i Nederländerna. Totalt medverkade 9 pedagoger och rektorer vilka fick medverka i både intervjuer och observationer. Resultat: I vår studie kom vi fram till att Sveriges och Nederländernas skolsystem skiljer sig på en rad olika punkter men självklart finns det också likheter. Nederländerna har en mer exkluderande skola vilket innebär att de har ett helt annat system gällande elever i behov av särskilt stöd än vi har i Sverige. I båda länderna arbetar man efter en vision som kallas "en skola för alla" vilket innebär att skolan ska vara till för alla och inga elever ska stötas ut på grund av att de avviker från normen. Gällande visionen har Sverige kommit längre än Nederländerna vilket bland annat kan bero på att visionen har funnits i skolan elva år längre i Sverige än i Nederländerna.swe
dc.language.isosvswe
dc.subject"En skola för alla"swe
dc.subjectinkluderingswe
dc.subjectexkluderingswe
dc.subjecteleswe
dc.title"En skola för alla" ­ En komparativ studie av Sverige och Nederländerna och synen på elever i behov av särskilt stödswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record