• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Por qué profesor - transatlantic perspectives on the teacher profession

Abstract
Sammanfattning: Denna studie behandlar hur lärarstudenter på Centro Regional de Profesores i Atlantida i Atlantida, Uruguay, formar synen på sin yrkesidentitet samt vilka faktorer som spelar in i denna process. Utifrån ett socialkonstruktionistiskt perspektiv undersöks hur socialiseringsprocesserna för läraridentiteten går till, innan och under pågående utbildning. Dessutom vägs påverkan ifrån yttre attityder i det uruguayanska samhället in i analysen. Metoden för studien har varit nio stycken kvalitativa intervjuer utifrån ett fenomenologiskt angreppssätt. Dessa har genomförts på Centro Regional de Profesores i Atlantida Uruguay under november 014. Resultaten visar på att under lärarutbildningen i Atlantida formar studenterna sin yrkesidentitet i samspel med andra studenter och lärare. Deras delvis skilda bakgrunder med erfarenheter av egen skolgång och tidigare kontakt med lärare ger olika ingångsvinklar vilka tycks påverka synen på uppdraget. Studenter med sämre upplevelse av den egna skolgången som saknar lärare i familjen tenderar att anta ett ämnesrationalistiskt synsätt medan övriga respondenter anlägger ett perspektiv präglat av didaktisk rationalitet. Den politiska kontexten är också viktig i sammanhanget och många av respondenterna ger uttryck för en idealistisk syn på sitt uppdrag som en reaktion mot de uruguayanska lärarnas allmänt låga status. Studiens utforskande av hur lärarstudenter formar sin yrkesidentitet är relevant för den som är intresserad av att förstå denna aspekt av läraryrket och i synnerhet den som intresserar sig för lärarutbildningens roll i detta. Att den genomförs i en kontext som uppvisar både stora likheter men också vissa skillnader gör den extra intressant för den som är ute efter att göra komparationer med den svenska skolan och lärarutbildningen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/38678
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_38678_1.pdf (1002.Kb)
Date
2015
Author
Höber, Anton
Holm, Sanna
Enekvist, Nadja
Keywords
Lärarutbildning
yrkesidentitet
Uruguay
fenomeno
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV