dc.contributor.author | Höber, Anton | sv |
dc.contributor.author | Holm, Sanna | sv |
dc.contributor.author | Enekvist, Nadja | sv |
dc.date.accessioned | 2015-04-14T13:26:29Z | |
dc.date.available | 2015-04-14T13:26:29Z | |
dc.date.issued | 2015 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/38678 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Denna studie behandlar hur lärarstudenter på Centro Regional de Profesores i Atlantida i Atlantida, Uruguay, formar
synen på sin yrkesidentitet samt vilka faktorer som spelar in i denna process. Utifrån ett socialkonstruktionistiskt
perspektiv undersöks hur socialiseringsprocesserna för läraridentiteten går till, innan och under pågående utbildning.
Dessutom vägs påverkan ifrån yttre attityder i det uruguayanska samhället in i analysen. Metoden för studien har
varit nio stycken kvalitativa intervjuer utifrån ett fenomenologiskt angreppssätt. Dessa har genomförts på Centro
Regional de Profesores i Atlantida Uruguay under november 014.
Resultaten visar på att under lärarutbildningen i Atlantida formar studenterna sin yrkesidentitet i samspel
med andra studenter och lärare. Deras delvis skilda bakgrunder med erfarenheter av egen skolgång och tidigare
kontakt med lärare ger olika ingångsvinklar vilka tycks påverka synen på uppdraget. Studenter med sämre
upplevelse av den egna skolgången som saknar lärare i familjen tenderar att anta ett ämnesrationalistiskt synsätt
medan övriga respondenter anlägger ett perspektiv präglat av didaktisk rationalitet. Den politiska kontexten är också
viktig i sammanhanget och många av respondenterna ger uttryck för en idealistisk syn på sitt uppdrag som en
reaktion mot de uruguayanska lärarnas allmänt låga status.
Studiens utforskande av hur lärarstudenter formar sin yrkesidentitet är relevant för den som är intresserad
av att förstå denna aspekt av läraryrket och i synnerhet den som intresserar sig för lärarutbildningens roll i detta. Att
den genomförs i en kontext som uppvisar både stora likheter men också vissa skillnader gör den extra intressant för
den som är ute efter att göra komparationer med den svenska skolan och lärarutbildningen. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Lärarutbildning | sv |
dc.subject | yrkesidentitet | sv |
dc.subject | Uruguay | sv |
dc.subject | fenomeno | sv |
dc.title | Por qué profesor - transatlantic perspectives on the teacher profession | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |