Show simple item record

dc.contributor.authorHöber, Antonsv
dc.contributor.authorHolm, Sannasv
dc.contributor.authorEnekvist, Nadjasv
dc.date.accessioned2015-04-14T13:26:29Z
dc.date.available2015-04-14T13:26:29Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38678
dc.description.abstractSammanfattning: Denna studie behandlar hur lärarstudenter på Centro Regional de Profesores i Atlantida i Atlantida, Uruguay, formar synen på sin yrkesidentitet samt vilka faktorer som spelar in i denna process. Utifrån ett socialkonstruktionistiskt perspektiv undersöks hur socialiseringsprocesserna för läraridentiteten går till, innan och under pågående utbildning. Dessutom vägs påverkan ifrån yttre attityder i det uruguayanska samhället in i analysen. Metoden för studien har varit nio stycken kvalitativa intervjuer utifrån ett fenomenologiskt angreppssätt. Dessa har genomförts på Centro Regional de Profesores i Atlantida Uruguay under november 014. Resultaten visar på att under lärarutbildningen i Atlantida formar studenterna sin yrkesidentitet i samspel med andra studenter och lärare. Deras delvis skilda bakgrunder med erfarenheter av egen skolgång och tidigare kontakt med lärare ger olika ingångsvinklar vilka tycks påverka synen på uppdraget. Studenter med sämre upplevelse av den egna skolgången som saknar lärare i familjen tenderar att anta ett ämnesrationalistiskt synsätt medan övriga respondenter anlägger ett perspektiv präglat av didaktisk rationalitet. Den politiska kontexten är också viktig i sammanhanget och många av respondenterna ger uttryck för en idealistisk syn på sitt uppdrag som en reaktion mot de uruguayanska lärarnas allmänt låga status. Studiens utforskande av hur lärarstudenter formar sin yrkesidentitet är relevant för den som är intresserad av att förstå denna aspekt av läraryrket och i synnerhet den som intresserar sig för lärarutbildningens roll i detta. Att den genomförs i en kontext som uppvisar både stora likheter men också vissa skillnader gör den extra intressant för den som är ute efter att göra komparationer med den svenska skolan och lärarutbildningen.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLärarutbildningsv
dc.subjectyrkesidentitetsv
dc.subjectUruguaysv
dc.subjectfenomenosv
dc.titlePor qué profesor - transatlantic perspectives on the teacher professionsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record