• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

IKT i undervisning.

Sammanfattning
Sammanfattning: Den digitala tekniken utvecklas ständigt och därmed samhället. Skolan som del av samhället behöver därför anpassa sig och följa utvecklingen. Lärarens roll, som tidigare besatt ett slags kunskapsmonopol, är i dagens information och kunskapsutbredning förändrad. I läroplanerna för förskolan, grundskolan och gymnasiet beskrivs det att IKT skall ingå i det dagliga arbetet (IKT står information- och kommunikationsteknik) men hur ser det verkligen ut i skolan? Syftet med uppsatsen är att undersöka hur de intervjuade lärarna förhåller sig och använder information- och kommunikationsteknik (IKT) i sin undervisning. Våra frågeställningar är följande: • Hur förhåller sig lärarna i studien till IKT i sin undervisning? • I vilken utsträckning används IKT i undervisningen av de intervjuade lärarna? • Hur ser de på sina egna möjligheter att inkludera IKT i det dagliga arbetet med undervisning? För att undersöka detta har vi valt att genomföra en kvalitativ studie där vi intervjuat sex lärare från två olika skolor. Lärarna vi intervjuade har en spridning vad gäller ålder, kön och antal verksamma år inom yrket. I vår undersökning framkom det att samtliga lärare som vi intervjuat ser positivt på undervisning med IKT och använder sig av det dagligen men i olika utsträckning. Vad som skilde dem åt var att de såg olika syften med användandet. Det visade sig även att ett ökat intresse för IKT bidrog till ett större användande samt att tillgången av resurser hade en avgörande roll i vilken utsträckning IKT kunde användas i den dagliga undervisningen. Något som de flesta efterfrågade var kompetensutveckling med en tydlig pedagogisk plan. Konsekvenser utifrån vår studie visade även att bristen på kompetensutveckling inom IKT bidrog till en otrygghet i användandet samt att det fanns en viss otydlighet om vad IKT egentligen är. IKT är något som har en självklar plats i skolverksamheten och som ständigt kommer att utvecklas. Att som lärare använda sig av IKT i undervisningen är någonting som de flesta gör i dagens skola. Vad som är av stor vikt är att fråga sig i vilket syfte IKT skall användas och vilken funktion det fyller.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/38681
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_38681_1.pdf (265.6Kb)
Datum
2015
Författare
Danehed, Linnéa
skrtic, suzana
Nyckelord
IKT (Information och kommunikationsteknik)
Teknis
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV