dc.contributor.author | Danehed, Linnéa | sv |
dc.contributor.author | skrtic, suzana | sv |
dc.date.accessioned | 2015-04-14T13:26:30Z | |
dc.date.available | 2015-04-14T13:26:30Z | |
dc.date.issued | 2015 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/38681 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Den digitala tekniken utvecklas ständigt och därmed samhället. Skolan som del av samhället
behöver därför anpassa sig och följa utvecklingen. Lärarens roll, som tidigare besatt ett slags
kunskapsmonopol, är i dagens information och kunskapsutbredning förändrad. I läroplanerna
för förskolan, grundskolan och gymnasiet beskrivs det att IKT skall ingå i det dagliga arbetet
(IKT står information- och kommunikationsteknik) men hur ser det verkligen ut i skolan?
Syftet med uppsatsen är att undersöka hur de intervjuade lärarna förhåller sig och använder
information- och kommunikationsteknik (IKT) i sin undervisning. Våra frågeställningar är
följande:
• Hur förhåller sig lärarna i studien till IKT i sin undervisning?
• I vilken utsträckning används IKT i undervisningen av de intervjuade lärarna?
• Hur ser de på sina egna möjligheter att inkludera IKT i det dagliga arbetet med
undervisning?
För att undersöka detta har vi valt att genomföra en kvalitativ studie där vi intervjuat sex
lärare från två olika skolor. Lärarna vi intervjuade har en spridning vad gäller ålder, kön och
antal verksamma år inom yrket.
I vår undersökning framkom det att samtliga lärare som vi intervjuat ser positivt på
undervisning med IKT och använder sig av det dagligen men i olika utsträckning. Vad som
skilde dem åt var att de såg olika syften med användandet. Det visade sig även att ett ökat
intresse för IKT bidrog till ett större användande samt att tillgången av resurser hade en
avgörande roll i vilken utsträckning IKT kunde användas i den dagliga undervisningen. Något
som de flesta efterfrågade var kompetensutveckling med en tydlig pedagogisk plan.
Konsekvenser utifrån vår studie visade även att bristen på kompetensutveckling inom IKT
bidrog till en otrygghet i användandet samt att det fanns en viss otydlighet om vad IKT
egentligen är.
IKT är något som har en självklar plats i skolverksamheten och som ständigt kommer att
utvecklas. Att som lärare använda sig av IKT i undervisningen är någonting som de flesta gör
i dagens skola. Vad som är av stor vikt är att fråga sig i vilket syfte IKT skall användas och
vilken funktion det fyller. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | IKT (Information och kommunikationsteknik) | sv |
dc.subject | Teknis | sv |
dc.title | IKT i undervisning. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |