• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Det är ingen tjejtröja, det är en kattröja” – Förutsättningar för normkritisk pedagogik.

Abstract
Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att ge författarna och läsarna en ökad kunskap om vilka förutsättningar som ligger till grund för att kunna bedriva normkritisk pedagogik, samt att undersöka huruvida en jämställdhetssamordnare och en pedagog upplever att dessa förutsättningar finns, kopplat till verksamheten. Våra frågeställningar är: 1. Vad upplever en samordnare och en förskolepedagog att de behöver för förutsättningar för att kunna samordna/bedriva normkritisk pedagogik? . Hur kan en normkritisk pedagogik se ut i praktiken på en förskola utifrån de upplevda förutsättningarna? Vår metod har varit en fältundersökande kvalitativ metod, med intervjuer och observation. De viktigaste resultaten är att tid, politisk styrning och efterfrågan är viktiga förutsättningar för normkritisk pedagogik. En viktig observation är att välmåendet till synes ökar på skolor där normkritisk pedagogik bedrivs. Vi har fått med oss språkliga verktyg att använda i vår framtida yrkesroll som lärare. Vi har också en ökad kunskap om vilka förutsättningar som krävs för att bedriva normkritisk pedagogik.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/38683
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_38683_1.pdf (379.6Kb)
Date
2015
Author
Svensson, Emanuel
Keywords
Genus
jämställdhet
skola
lärare
elever
samord
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV