Show simple item record

dc.contributor.authorSvensson, Emanuelsv
dc.date.accessioned2015-04-14T13:26:30Z
dc.date.available2015-04-14T13:26:30Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38683
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med uppsatsen är att ge författarna och läsarna en ökad kunskap om vilka förutsättningar som ligger till grund för att kunna bedriva normkritisk pedagogik, samt att undersöka huruvida en jämställdhetssamordnare och en pedagog upplever att dessa förutsättningar finns, kopplat till verksamheten. Våra frågeställningar är: 1. Vad upplever en samordnare och en förskolepedagog att de behöver för förutsättningar för att kunna samordna/bedriva normkritisk pedagogik? . Hur kan en normkritisk pedagogik se ut i praktiken på en förskola utifrån de upplevda förutsättningarna? Vår metod har varit en fältundersökande kvalitativ metod, med intervjuer och observation. De viktigaste resultaten är att tid, politisk styrning och efterfrågan är viktiga förutsättningar för normkritisk pedagogik. En viktig observation är att välmåendet till synes ökar på skolor där normkritisk pedagogik bedrivs. Vi har fått med oss språkliga verktyg att använda i vår framtida yrkesroll som lärare. Vi har också en ökad kunskap om vilka förutsättningar som krävs för att bedriva normkritisk pedagogik.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectGenussv
dc.subjectjämställdhetsv
dc.subjectskolasv
dc.subjectläraresv
dc.subjecteleversv
dc.subjectsamordsv
dc.title”Det är ingen tjejtröja, det är en kattröja” – Förutsättningar för normkritisk pedagogik.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record