dc.contributor.author | Svensson, Emanuel | sv |
dc.date.accessioned | 2015-04-14T13:26:30Z | |
dc.date.available | 2015-04-14T13:26:30Z | |
dc.date.issued | 2015 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/38683 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syftet med uppsatsen är att ge författarna och läsarna en ökad kunskap om vilka förutsättningar som ligger till
grund för att kunna bedriva normkritisk pedagogik, samt att undersöka huruvida en jämställdhetssamordnare och
en pedagog upplever att dessa förutsättningar finns, kopplat till verksamheten.
Våra frågeställningar är:
1. Vad upplever en samordnare och en förskolepedagog att de behöver för förutsättningar för att kunna
samordna/bedriva normkritisk pedagogik?
. Hur kan en normkritisk pedagogik se ut i praktiken på en förskola utifrån de upplevda
förutsättningarna?
Vår metod har varit en fältundersökande kvalitativ metod, med intervjuer och observation.
De viktigaste resultaten är att tid, politisk styrning och efterfrågan är viktiga förutsättningar för normkritisk
pedagogik. En viktig observation är att välmåendet till synes ökar på skolor där normkritisk pedagogik bedrivs.
Vi har fått med oss språkliga verktyg att använda i vår framtida yrkesroll som lärare. Vi har också en ökad
kunskap om vilka förutsättningar som krävs för att bedriva normkritisk pedagogik. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Genus | sv |
dc.subject | jämställdhet | sv |
dc.subject | skola | sv |
dc.subject | lärare | sv |
dc.subject | elever | sv |
dc.subject | samord | sv |
dc.title | ”Det är ingen tjejtröja, det är en kattröja” – Förutsättningar för normkritisk pedagogik. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |