Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Eriksv
dc.date.accessioned2015-04-14T13:26:30Z
dc.date.available2015-04-14T13:26:30Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38684
dc.description.abstractInom en svensk utbildningssociologisk kontext har identitetskonstruktion hos unga män ägnats allt mer uppmärksamhet då gruppen tenderar att underprestera inom utbildningssystemet. Teorier baserade på Connells begrepp antipluggkultur dominerar fältet. Denna studie avser att nyansera förståelsen av denna teoribildning genom att undersöka en homogen vit arbetarklasskontext. Syftet med denna kritisk-etnografiska studie av lärare och elever på ett mansdominerat praktiskt program är att kartlägga och analysera den lokala genusregimen. Den metod som valts för att undersöka vad som präglar den specifika kontexten är deltagande observation. De frågeställningar som studien strävar efter att besvara är: 1) Vilken typ av maskulinitet reproducerar och/eller transformerar undersökta lärare och elever? 2) På vilket sätt präglas denna identitetskonstruktion av den specifika kontexten? Maskulinitetsbegreppet kommer alltså att nyanseras genom att bidra med exempel på hur det kan upplevas vara att socialiseras in i en svensk senkapitalistisk arbetarklassmaskulinitet. Genom ett dialektiskt förhållningssätt mellan teori och material har den lokala genusregimen använts som språngbräda för att utveckla och ifrågasätta teorin. Studiens resultat bekräftade mestadels de inom fältet dominerande teorierna men materialet reser delvis nya frågetecken. Hur lärarnas passivitet i förhållande till eleverna bidrar till reproduktionen av antipluggkulturen samt hur lärarnas egna identitetsdispositioner och hur kontextens rumsliga förutsättningar bidrar till denna reproduktion är frågor som studien belyser. Begreppet den tuffe byggnadsarbetaren framstod i materialet som extra betydelsefullt för förståelsen av både lärarnas och elevernas identitetsbygge.sv
dc.language.isosvsv
dc.subject0sv
dc.titleDen tuffe byggnadsarbetaren - en etnografisk studie av att bli man på ett praktiskt mansdominerat gymnasieprogramsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record