Den tuffe byggnadsarbetaren - en etnografisk studie av att bli man på ett praktiskt mansdominerat gymnasieprogram
Abstract
Inom en svensk utbildningssociologisk kontext har identitetskonstruktion hos unga
män ägnats allt mer uppmärksamhet då gruppen tenderar att underprestera inom
utbildningssystemet. Teorier baserade på Connells begrepp antipluggkultur dominerar
fältet. Denna studie avser att nyansera förståelsen av denna teoribildning genom att
undersöka en homogen vit arbetarklasskontext.
Syftet med denna kritisk-etnografiska studie av lärare och elever på ett
mansdominerat praktiskt program är att kartlägga och analysera den lokala
genusregimen. Den metod som valts för att undersöka vad som präglar den specifika
kontexten är deltagande observation. De frågeställningar som studien strävar efter att
besvara är: 1) Vilken typ av maskulinitet reproducerar och/eller transformerar
undersökta lärare och elever? 2) På vilket sätt präglas denna identitetskonstruktion av
den specifika kontexten? Maskulinitetsbegreppet kommer alltså att nyanseras genom
att bidra med exempel på hur det kan upplevas vara att socialiseras in i en svensk
senkapitalistisk arbetarklassmaskulinitet. Genom ett dialektiskt förhållningssätt
mellan teori och material har den lokala genusregimen använts som språngbräda för
att utveckla och ifrågasätta teorin.
Studiens resultat bekräftade mestadels de inom fältet dominerande teorierna men
materialet reser delvis nya frågetecken. Hur lärarnas passivitet i förhållande till
eleverna bidrar till reproduktionen av antipluggkulturen samt hur lärarnas egna
identitetsdispositioner och hur kontextens rumsliga förutsättningar bidrar till denna
reproduktion är frågor som studien belyser. Begreppet den tuffe byggnadsarbetaren
framstod i materialet som extra betydelsefullt för förståelsen av både lärarnas och
elevernas identitetsbygge.
Degree
Student essay