Elevinflytande och demokrati i skolan
Sammanfattning
Syftet med uppsatsen var att följa upp Amy Gutmanns fråga från 1980-talet: Hur mycket demokrati i skolan är
demokratiskt önskvärt? eftersom lärare bl.a. upplevt målkonflikter med kunskapsuppdraget och efterfrågat stöd i
hur arbetet med elevinflytande ska utformas.
Undersökningen utfördes som en metastudie av tio svenska doktorsavhandlingar publicerade mellan 2000 och
2013 genom en tematisk analys av avhandlingarnas slutsatser. En analys av svensk forskning och utvärdering av
elevinflytande som utfördes av Forsberg 2000 visade att forskningsområdet var outvecklat. Metastudien har
därför också inriktats på att analysera materialets bredd i teoretiska perspektiv och metoder. Avhandlingar valdes
ut där elevers perspektiv inkluderades och som utförts i åk 7-9 eller på gymnasiet.
Resultatet visar att forskningsområdet idag innehåller ett flertal perspektiv på elevinflytande (såsom elevers
delaktighet i beslut på olika nivåer, deliberativ undervisning, möjlighet att utveckla kritiskt tänkande, delta i
diskussioner och rättsäkerhet som en aspekt av demokrati) och att flera olika metodologiska ansatser har använts.
Slutsatserna kan alltså användas för att besvara frågeställningen.
Skolans demokratiarbete har visats inte behöva stå i konflikt med kunskapsuppdraget. Skolans arbete med
elevinflytande idag är inte demokratiskt önskvärt eftersom det förstärker ojämlikheten mellan olika elevgrupper.
Elevernas bakgrund påverkar vilka av deras krav som får gehör hos lärarna och vilka möjligheter till
demokratierfarenheter de får i skolan. I stället för att fråga hur demokratin i skolan ska begränsas föreslås därför
utvecklingsområden för vilket demokratiarbete som är demokratiskt önskvärt i skolan: systematiskt
demokratiarbete, utveckla undervisningsgemenskaper, möjlighet för elever att delta i förhandling, kollektiva
former och handledning för inflytande över eget lärande.
Lärares uppdrag vad gäller demokrati och undervisning är mycket komplicerad och innehåller också en spänning
mellan elevers behov av stöttning och att fostran verkar normerande, utestängande och styrande. Lärare behöver
stöd för denna viktiga uppgift och mer vikt behöver läggas vid skolans demokratiuppdrag.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2015Författare
Wikehult, Catharina
Nyckelord
elevinflytande
demokratiska arbetssätt
deliberat
Språk
sv