Möjligheternas problematik – En studie av IKT-användningen inom skolämnet Idrott och Hälsa
Sammanfattning
Sammanfattning
Syftet med uppsatsen var att utifrån ett sociokulturellt perspektiv undersöka om, hur och varför lärare i Idrott och
Hälsa väljer att använda IKT i undervisningen. Studiens avser att fylla en kunskapslucka som finns i
forskningsfältet för att på så sätt kunna vidareutveckla och förbättra fortbildningen för pedagogerna. Därigenom
hoppas vi på att bidra till att ämnet, Idrott och Hälsa, utvecklas i takt med samhällsutvecklingen. Studien
genomfördes med hjälp av enkäter och intervjuer. Studien visar att det finns en användning av IKT inom ämnet
Idrott och Hälsa. Det framkom även att förutsättningarna i skolorna ser olika ut, men det finns vissa gemensamma
hinder för användning av IKT. De vanligast använda digitala redskapen visade sig vara dator och mobil, både
separat och som kombination. Det kan bero på att flertalet av de deltagande respondenterna arbetade på en skola
som ingår i En-till-en projektet. De digitala redskapen används framförallt som en form av visuellt stöd i dialogen
mellan lärare och elever, som en motivation för eleverna samt för att underlätta för lärarnas arbete. Att hålla sig
själva och eleverna uppdaterade i den samhälleliga utvecklingen var ytterligare ett skäl, som respondenterna
uppgav till användandet av de digitala redskapen. Det övergripande syftet med de digitala redskapen blir att
använda dem som ett medierande redskap i dialogen med eleverna för att stötta dem i sitt arbete inom sin proximala
utvecklingszon.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2015Författare
Ericsson, Emma
Fernandez Reyes, Denise
Hällsten, Cecilia
Nyckelord
IKT
Digitala redskap
Idrott och Hälsa
grundskol
Språk
sv