• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Möjligheternas problematik – En studie av IKT-användningen inom skolämnet Idrott och Hälsa

Sammanfattning
Sammanfattning Syftet med uppsatsen var att utifrån ett sociokulturellt perspektiv undersöka om, hur och varför lärare i Idrott och Hälsa väljer att använda IKT i undervisningen. Studiens avser att fylla en kunskapslucka som finns i forskningsfältet för att på så sätt kunna vidareutveckla och förbättra fortbildningen för pedagogerna. Därigenom hoppas vi på att bidra till att ämnet, Idrott och Hälsa, utvecklas i takt med samhällsutvecklingen. Studien genomfördes med hjälp av enkäter och intervjuer. Studien visar att det finns en användning av IKT inom ämnet Idrott och Hälsa. Det framkom även att förutsättningarna i skolorna ser olika ut, men det finns vissa gemensamma hinder för användning av IKT. De vanligast använda digitala redskapen visade sig vara dator och mobil, både separat och som kombination. Det kan bero på att flertalet av de deltagande respondenterna arbetade på en skola som ingår i En-till-en projektet. De digitala redskapen används framförallt som en form av visuellt stöd i dialogen mellan lärare och elever, som en motivation för eleverna samt för att underlätta för lärarnas arbete. Att hålla sig själva och eleverna uppdaterade i den samhälleliga utvecklingen var ytterligare ett skäl, som respondenterna uppgav till användandet av de digitala redskapen. Det övergripande syftet med de digitala redskapen blir att använda dem som ett medierande redskap i dialogen med eleverna för att stötta dem i sitt arbete inom sin proximala utvecklingszon.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/38687
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_38687_1.pdf (1.070Mb)
Datum
2015
Författare
Ericsson, Emma
Fernandez Reyes, Denise
Hällsten, Cecilia
Nyckelord
IKT
Digitala redskap
Idrott och Hälsa
grundskol
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV