Show simple item record

dc.contributor.authorKullenbäck Balafoutis, Sagasv
dc.date.accessioned2015-04-14T13:26:30Z
dc.date.available2015-04-14T13:26:30Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38690
dc.description.abstractSammanfattning: Överdriven matkonsumtion och ohälsa ökar allt mer trots samhällets olika riktlinjer och information kring dessa faktorers påfrestningar för den hållbara utvecklingen, utifrån miljö och hälsa. Detta sätts i relation till skolans ansvar, kring att utbilda eleverna i ämnet. Syftet med studien är att belysa hur lärare i Hem- och konsumentkunskap (HKK) upplever att de undervisar sina elever i hållbar utveckling, kring miljö och hälsa. Studien har genom intervjuer med fem lärare från olika skolor i Göteborg tagit reda på vad lärarna anser vara viktigt att undervisa sina elever om, i hållbar utveckling utifrån de två perspektiven. Studien undersöker även hur lärarna planerar sin undervisning, samt hur de tar reda på vilka kunskaper eleverna har i ämnet. Resultatet visar att lärarna anser att det är viktigt att undervisa i hållbar utveckling, och att de undervisar eleverna i ämnet på en grundläggande nivå som blir mer och mer avancerad, i takt med att eleverna får ökade kunskaper och förståelse när de kommer högre upp i årskurserna. Däremot visar resultatet även att lärarna känner sig stressade av att hinna undervisa eleverna i alla olika delar som ämnet har. Detta skulle kunna leda till att eleverna inte får de fördjupade kunskaper som lärarna skulle vilja att de fick inom hållbar utveckling. Lärarna beskriver att de ständigt måste prioritera vad de ska undervisa eleverna kring, för att uppnå Skolverkets riktlinjer för ämnet, vilket skulle kunna innebära att lärarna behöver ökade kunskaper kring hur de kan planera undervisningen för att ge eleverna ytterligare kunskaper i ämnet.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectHållbar utvecklingsv
dc.subjecthälsasv
dc.subjectmiljösv
dc.subjectLgr11sv
dc.subjectgrundskolsv
dc.titleHållbar utveckling i skolämnet Hem- och konsumentkunskap Hur lärare i ämnet undervisar sina elever i hållbar utvecklingsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record