• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hållbar utveckling i skolämnet Hem- och konsumentkunskap Hur lärare i ämnet undervisar sina elever i hållbar utveckling

Abstract
Sammanfattning: Överdriven matkonsumtion och ohälsa ökar allt mer trots samhällets olika riktlinjer och information kring dessa faktorers påfrestningar för den hållbara utvecklingen, utifrån miljö och hälsa. Detta sätts i relation till skolans ansvar, kring att utbilda eleverna i ämnet. Syftet med studien är att belysa hur lärare i Hem- och konsumentkunskap (HKK) upplever att de undervisar sina elever i hållbar utveckling, kring miljö och hälsa. Studien har genom intervjuer med fem lärare från olika skolor i Göteborg tagit reda på vad lärarna anser vara viktigt att undervisa sina elever om, i hållbar utveckling utifrån de två perspektiven. Studien undersöker även hur lärarna planerar sin undervisning, samt hur de tar reda på vilka kunskaper eleverna har i ämnet. Resultatet visar att lärarna anser att det är viktigt att undervisa i hållbar utveckling, och att de undervisar eleverna i ämnet på en grundläggande nivå som blir mer och mer avancerad, i takt med att eleverna får ökade kunskaper och förståelse när de kommer högre upp i årskurserna. Däremot visar resultatet även att lärarna känner sig stressade av att hinna undervisa eleverna i alla olika delar som ämnet har. Detta skulle kunna leda till att eleverna inte får de fördjupade kunskaper som lärarna skulle vilja att de fick inom hållbar utveckling. Lärarna beskriver att de ständigt måste prioritera vad de ska undervisa eleverna kring, för att uppnå Skolverkets riktlinjer för ämnet, vilket skulle kunna innebära att lärarna behöver ökade kunskaper kring hur de kan planera undervisningen för att ge eleverna ytterligare kunskaper i ämnet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/38690
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_38690_1.pdf (917.4Kb)
Date
2015
Author
Kullenbäck Balafoutis, Saga
Keywords
Hållbar utveckling
hälsa
miljö
Lgr11
grundskol
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV