Show simple item record

dc.contributor.authorLindblom, Emmasv
dc.date.accessioned2015-04-14T13:26:30Z
dc.date.available2015-04-14T13:26:30Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38691
dc.description.abstractSammanfattning Under ett par VFU-perioder i min lärarutbildning upptäckte jag att ”hemkunskap” användes inom träningsskolan, trots att ämnet hem- och konsumentkunskap inte existerar inom den skolformen. Därigenom föddes idén till denna studie. Studiens syfte är att jämföra huruvida två träningsskolor använder hemkunskap i sin undervisning samt hur de i så fall kopplar undervisningen till träningsskolans ämnesområden. Intervjuer gjordes med ansvariga lärare på en skola i Västra Götaland och en skola i Norrbotten och dessa analyserades sedan enligt SWOT-modellen. Studien visar att hemkunskap används på de båda skolorna som deltagit i studien, att samtliga ämnesområden kan kopplas till ämnet (mer eller mindre) och att samtliga lärare och rektorer ansåg hemkunskap vara ett ämne med många styrkor och ett ämne som gav eleverna möjligheter att utvecklas till självständiga individer. Studien visar också att vissa svagheter och möjliga hot finns med undervisningen, men att dessa främst var kring organisationen runt undervisningen. Organisationen åsidosattes ibland, schemaläggningen var inte optimal och eleverna delade kök med andra vilket ofta resulterade i oordning. Det framkom också att träningsskoleelever tillhör en utsatt grupp i samhället men att hemkunskap var en bra undervisningsform för att göra eleverna mer självständiga och delaktiga. Studien ger förhoppningsvis ny och användbar information som kan vara till hjälp för personer som undrar om och hur hemkunskap används inom träningsskolan. Studien kan förhoppningsvis även vara till hjälp för lärare som på något sätt kommer i kontakt med träningsskolan och dess hemkunskapsundervisning.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectGrundsärskolansv
dc.subjectHem- och konsumentkunskapsv
dc.subjectHemkunssv
dc.titleHemkunskap i träningsskolan – En kvalitativ intervjustudie om hur hemkunskap används i träningsskolansv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record