Hemkunskap i träningsskolan – En kvalitativ intervjustudie om hur hemkunskap används i träningsskolan
Abstract
Sammanfattning
Under ett par VFU-perioder i min lärarutbildning upptäckte jag att ”hemkunskap” användes inom
träningsskolan, trots att ämnet hem- och konsumentkunskap inte existerar inom den skolformen. Därigenom
föddes idén till denna studie. Studiens syfte är att jämföra huruvida två träningsskolor använder hemkunskap i
sin undervisning samt hur de i så fall kopplar undervisningen till träningsskolans ämnesområden. Intervjuer
gjordes med ansvariga lärare på en skola i Västra Götaland och en skola i Norrbotten och dessa analyserades
sedan enligt SWOT-modellen.
Studien visar att hemkunskap används på de båda skolorna som deltagit i studien, att samtliga ämnesområden
kan kopplas till ämnet (mer eller mindre) och att samtliga lärare och rektorer ansåg hemkunskap vara ett ämne
med många styrkor och ett ämne som gav eleverna möjligheter att utvecklas till självständiga individer. Studien
visar också att vissa svagheter och möjliga hot finns med undervisningen, men att dessa främst var kring
organisationen runt undervisningen. Organisationen åsidosattes ibland, schemaläggningen var inte optimal och
eleverna delade kök med andra vilket ofta resulterade i oordning. Det framkom också att träningsskoleelever
tillhör en utsatt grupp i samhället men att hemkunskap var en bra undervisningsform för att göra eleverna mer
självständiga och delaktiga.
Studien ger förhoppningsvis ny och användbar information som kan vara till hjälp för personer som undrar om
och hur hemkunskap används inom träningsskolan. Studien kan förhoppningsvis även vara till hjälp för lärare
som på något sätt kommer i kontakt med träningsskolan och dess hemkunskapsundervisning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Lindblom, Emma
Keywords
Grundsärskolan
Hem- och konsumentkunskap
Hemkuns
Language
sv