Vad vore livet utan konflikter? En kvalitativ intervjuundersökning om lärares syn på konflikt och konflikthantering
Abstract
Konflikt är en naturlig del i människans vardag och är således vanligt förekommande i skolans värld. Vilken syn
man har på konflikter påverkar hur man sedan hanterar dem. Syftet med denna undersökning är därför att studera
lärares syn på fenomenen konflikt och konflikthantering. För att besvara våra frågeställningar används metoden
kvalitativ respondentintervju. Undersökningsmaterialet består av intervjuer med sex stycken låg- och
mellanstadielärare. Resultatet av undersökning visar att det bland lärare inte finns en enhetlig syn på fenomenet
konflikt. Det finns enligt respondenterna inte heller en enda metod eller konflikthanteringsstrategi som de alltid
använder. De menar att strategin måste anpassas till den aktuella konfliktsituationen. Genom att undersökningen
synliggör respondenternas olika synsätt och konflikthanteringsstrategier blir det möjligt för lärare att göra ett mer
aktivt och medvetet val beträffande konflikthanteringsstrategier. Det blir därmed lättare för lärare att leva upp till
de krav som skolans styrdokument ställer på lärare angående konflikthantering.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Skogstad, Frida
Edbacke, Emelie
Thörnqvist, Elin
Keywords
0
Language
sv