Show simple item record

dc.contributor.authorSkogstad, Fridasv
dc.contributor.authorEdbacke, Emeliesv
dc.contributor.authorThörnqvist, Elinsv
dc.date.accessioned2015-04-14T13:26:30Z
dc.date.available2015-04-14T13:26:30Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38692
dc.description.abstractKonflikt är en naturlig del i människans vardag och är således vanligt förekommande i skolans värld. Vilken syn man har på konflikter påverkar hur man sedan hanterar dem. Syftet med denna undersökning är därför att studera lärares syn på fenomenen konflikt och konflikthantering. För att besvara våra frågeställningar används metoden kvalitativ respondentintervju. Undersökningsmaterialet består av intervjuer med sex stycken låg- och mellanstadielärare. Resultatet av undersökning visar att det bland lärare inte finns en enhetlig syn på fenomenet konflikt. Det finns enligt respondenterna inte heller en enda metod eller konflikthanteringsstrategi som de alltid använder. De menar att strategin måste anpassas till den aktuella konfliktsituationen. Genom att undersökningen synliggör respondenternas olika synsätt och konflikthanteringsstrategier blir det möjligt för lärare att göra ett mer aktivt och medvetet val beträffande konflikthanteringsstrategier. Det blir därmed lättare för lärare att leva upp till de krav som skolans styrdokument ställer på lärare angående konflikthantering.sv
dc.language.isosvsv
dc.subject0sv
dc.titleVad vore livet utan konflikter? En kvalitativ intervjuundersökning om lärares syn på konflikt och konflikthanteringsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record