• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ledarskap i klassrummet. En kvalitativ studie av gymnasielärares uppfattningar av vad som utmärker ett framgångsrikt ledarskap

Abstract
Skolans uppgift är att förmedla kunskaper och att skapa förutsättningar för elevernas lärande. För att undervis- ningen ska fungera krävs det att läraren klarar av att leda eleverna och den pedagogiska verksamheten på ett ändamålsenligt sätt. Syftet med denna studie var att undersöka gymnasielärares uppfattning av sitt sätt att leda i klassrummet. Frågeställningarna var: Vilka faktorer anser gymnasielärare vara utmärkande för ett framgångsrikt ledarskap i klassrummet? och Hur beskriver gymnasielärare sitt arbete med att leda och motivera eleverna i klassrummet? Kvalitativa intervjuer genomfördes och fyra gymnasielärare deltog i undersökningen. Intervjuerna genomfördes med hjälp av ljudinspelning, och det insamlade materialet transkriberades, analyserades och tema- tiserades. Resultatet tolkades och diskuterades sedan i förhållande till tidigare forskning. Undersökningen resul- terade i fem olika faktorer som de deltagande lärarna anser är utmärkande för ett framgångsrikt ledarskap i klass- rummet. Undersökningen gav också en inblick i hur de deltagande lärarna beskriver sitt arbete med att leda och motivera sina elever, hur de menar att de skapar goda relationer samt hur de förklarar att de använder sig av tydlighet och struktur för att uppnå ett gynnsamt klassrumsklimat. De fem faktorerna som enligt lärarna i denna studie utmärker ett framgångsrikt ledarskap var: Medvetenhet om ledarrollen, Förmåga att skapa ett gott klass- rumsklimat, En god lärar-elevrelation, Tydlighet och struktur samt Förmåga att motivera eleverna. Undersök- ningens reslutat kan vara användbart för både praktiserande lärare och lärarstudenter, vilka arbetar med att skapa eller förbättra sitt ledarskap.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/38693
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_38693_1.pdf (443.3Kb)
Date
2015
Author
Johansson, Catrine
Keywords
Ledarskap i klassrummet
gymnasielärare
motivatio
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV